A brit zenerajongók számára két hónapig tartó piros betűs ünnep a Hyde Park tőszomszédságában, a névadó Albert herceg monumentális szobrával szemközt elhelyezkedő és nevét viselő koncertteremben ma induló hangversenysorozat. Az impozáns Royal Albert Hall nem tökéletes akusztikájáért különleges hangulattal kárpótolja közönségét. Ez elsősorban az aréna esténként 1400 állóhelyét elfoglaló lelkes hallgatóság érdeme. Sokuk a szeptember 6-ig tartó koncertsorozat mindegyikére érvényes bérletet váltanak, mások egy-egy este csatlakoznak az épület előtt kígyózó sorhoz a hat fontot kóstáló, de két metrójegynél vagy két pohár sörnél így is kevesebbe kerülő jegyekért.
Ahogy azt az időtartam, valamint az érintett koncerttermek és parkok befogadóképessége miatt a világ legnagyobb fesztiváljaként emlegetett rendezvény igazgatója, David Pickard még a program tavaszi ismertetésekor hangsúlyozta, missziójának tekinti, hogy “a legmagasabb minőségű klasszikus zenét juttassa el a lehető legszélesebb közönséghez”. A mai nyitó koncerten Igor Levit adja elő Beethoven 3. zongoraversenyét, de a közönség olyan csemegékben is részesül, mint a feltörekvő brit zeneszerző, Tom Coult St John’s Dance című, a BBC által erre az alkalomra rendelt rövid műve. 2017 nyarán a brit közszolgáltató kilencvenedik alkalommal rendezi meg, finanszírozza és közvetíti a Radio 3-n minden egyes este, a tévécsatornákon alkalmanként sugárzott koncerteket.
A Proms már régen kinőtte a Royal Albert Hall kereteit. Idén már öt külső helyszínre költözik ki, többek között a néhány éve pazarul felújított Sloane Square-i Cadogan Hall-ba. A vitán felül legeredetibb helyszín az egyik leglerobbantabb londoni kerület, Peckham többemeletes parkolóháza, ahol július 29-én a Bold Tendencies - bátor kezdeményezések sorozat keretében a fogyatékkal élők és autisták is élvezhetik Rossini és Rimszkij-Korszakov műveit. A Tate Modern múzeum tavaly megnyitott szárnyának alagsorában pedig az egykori olajtartályoknak helyet adó The Tanks-ben szeptember 6-án kísérleti koncertet rendeznek.
A Proms a hagyományoknak megfelelően ezen a nyáron is illően megemlékezik kerek évfordulókról. Az októberi forradalom centenáriuma alkalmából kiemelt szerepet kapnak a hat koncerten is játszott Sosztakovics, Prokofjev és Rahmanyinov. Prokofjev Heten voltak című, 1917 ihlette kórusműve először csendül fel a fesztiválon, mégpedig Rahmanyinov Éjszakai virrasztásával párosítva. A forradalom témáját kiterjesztve csendül fel az opera műfajában Beethoven Fideliója, Muszorgszkij Hovanscsinája és a Glyndebourne-i Operaház egyik idei szenzációja, Mozart La Clemenza di Titója, ami itt természetesen a nyugat-sussexi intézmény extravagáns árainak a töredékéért látható-hallható. A közönségcsalogató Eroica és a bombasztikus Fantasztikus szimfónia a francia forradalom hatását idézi, de nem feledkezik meg a BBC fesztiválja az indiai szubkontinens felosztásának és függetlenségének 70. évfordulójáról sem, amit indiai és pakisztáni klasszikus zenével köszönt.
Az utolsó két hétben egymásnak adják a kilincset a világ legismertebb zenekarai, a Bécsi Filharmonikusok, a Pittsburghi Szimfonikus Zenekar, a Royal Concertgebouw, a La Scala Zenekara és a Marinszkij Színház Zenekara. A híres utolsó koncert, a Last Night díszvendége a Wagner-specialista Nina Stemme, míg a sokszínű program tartalmazza Kodály Budavári Te Deumát is.