Az egyik kárvallott vasárnap délután háromtól hétfő hajnali négy óráig ült férjével és 12 éves kisfiúkkal a törökországi Alanya üdülőhelyének egyik szállodájában, mire kiderült: meghúzhatják magukat egy éjszakára abban az ötcsillagos hotelben, ahova egyébként egy teljes hetet kifizettek. Másfél éves kisfiukat addigra már egy ott nyaraló magyar család fogadta be a szobájába, hogy a holdfáradt gyereknek ne a szálló huzatos halljában kelljen aludnia.
Amikor vasárnap délelőtt 11-kor megérkeztek a törökországi Antalya repülőterére, még mit sem sejtettek az útjukat szervező Green Holidays vasárnap este bejelentett csődjéről.
Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) információi szerint 500 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezett a fizetésképtelenné vált utazási iroda, de azt még nem lehet tudni, hogy ez a pénz elég lesz-e a kártalanításra. A vagyoni biztosíték kizárólag három célra használható fel, az utasok hazahozatalára, a kényszerű kinttartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére, más ebből nem finanszírozható.
A reptéren senki nem várt, de kb. fél óráig türelmesek voltunk. Aztán kérdezősködtünk, egy másik magyar utazási iroda kint lévő embere nyújtott információkat: kiderült, hogy senkinek a szállása nincsen kifizetve, úgyhogy vissza is fordítanak minket. Az utazási iroda ügyeleti számát hiába hívtuk – írta a hvg.hu-nak az asszony, aki a károsultakból időközben összekovácsolódott társasággal vagy két órát várakozott a repülőtéren, mire megjelent a Green Holidays három munkatársa, majd a transzfereket teljesítő buszon közölték, hogy a foglalási rendszer hibájára miatt az első éjszakát újra ki kell fizetniük a szálláson.
Később megjelent a török tulajdonos, aki közölte, nemcsak egy éjszakára, hanem egyáltalán nem kapott pénzt a magyar irodától, így az egész heti szállást ki kell újra fizetni. A csalódott, felháborodott, kétségbeesett utasok reklamálására a tulajdonos közölte: ha nem fizetnek, mindenkit leszállít a buszról, és otthagy a puszta közepén. A buszon 45 fokos hőség volt, a csoporttal több kisgyerek és csecsemő is utazott.
A kálvária többi stációjáról itt olvashatnak.
Közben az állami televízióban az ankarai magyar nagykövet azt mondta, sikerült mindenkinek szállást találni. Kiss Gábor mindenkinek azt tanácsolta, hogy vegye fel a kapcsolatot az Uniqa biztosítóval, akiknek utasbiztosításuk is van, annak alapján kezdjék el az ügyintézést. Az ankarai nagykövetség négy munkatársa, köztük három konzul már vasárnap este a helyszínre ment, hogy segítsen a magyaroknak.
A csődbe ment Green Holidays - MTI Fotó: Balogh Zoltán
Semmi információjuk nincs a csődöt jelentett Green Holidays Kft. törökországi Antalyában rekedt utasainak, sokuknál nincs készpénz, így a napi ellátásukat sem tudják fizetni - ezt mondta az MTI-nek a családjával egy törökországi szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna hétfő délben. Hozzátette: azt kérték tőlük, hogy két éjszaka árát fizessék ki, és aki ezt nem tudja kifizetni, annak holnap délben el kell hagynia a szállodát. A visszaútról sincs semmi információjuk, repülőjegyük sincsen. Volt olyan utas, akit már kitettek a szállodából, mert nem tudott fizetni. Elmondta azt is, hogy vasárnap óta 65-en vannak a szállodában, a szombaton érkezett másik csoport sem tud semmit a visszaútról.
A biztosító szerint megkezdődött az utasok kártalanítása
Uniqa biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője az MTI érdeklődésére azt mondta, hogy a kormányhivatal kiadta a kárrendezés elindulásához szükséges határozatot, a folyamat első része a külföldön lévő utasok hazahozatala, több légitársaság válaszára még várnak. A másik rész a befizetett utakra vonatkozó iratok begyűjtése azoktól, akik még nem utaztak el, ezeket egy hónapon belül összesítik. Akkor tudják megállapítani, hogy mi fér bele a kárrendezésbe a benyújtott igényekből. A biztosító szolgáltatása arra vonatkozik, hogy a kényszerű kinn tartózkodás és hazautazás költségét fedezik, illetve a meghiúsult utazás számlával igazolt költségét részben vagy egészben megtérítik. A Green Holidays csődje közel ezer utast érint jelen pillanatban, 99 százalékuk Törökországban tartózkodik. Annak a 370 utasnak a helyzete a legnehezebb, aki szombaton és vasárnap utazott el, számukra csak az ideiglenes elhelyezésmegoldott.