csőd;átverés;Antalya;Green Trave;

A káprázatos török üdülőhely, ahol pihenést, kikapcsolódást reméltek a magyar turisták - Thinkstock fotó

- Rémálommá vált álomutazás - Cserbenhagyott turisták Antalyában

Mint megírtuk, vasárnap kora este jelentett fizetésképtelenséget az utazásszervező cég,  ám a "hirtelen" csődbe jutott vállalkozás még pénteken is Black Friday akciókat hirdetett. A Green Holidays Kft. szervezésében tegnap délelőtt elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. Az álomutazás, pihenés helyett a teljes bizonytalanságba, szorongató helyzetbe került károsultak a hvg.hu-nak mondták el, miként verték át őket. Semmi információjuk nincs a csődöt jelentett Green Holidays Kft. törökországi Antalyában rekedt utasainak, sokuknál nincs készpénz, így a napi ellátásukat sem tudják fizetni - ezt az MTI-nek mondta el a családjával egy törökországi szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna hétfő délben. 

Az egyik kárvallott vasárnap délután háromtól hétfő hajnali négy óráig ült férjével és 12 éves kisfiúkkal a törökországi Alanya üdülőhelyének egyik szállodájában, mire kiderült: meghúzhatják magukat egy éjszakára abban az ötcsillagos hotelben, ahova egyébként egy teljes hetet kifizettek. Másfél éves kisfiukat addigra már egy ott nyaraló magyar család fogadta be a szobájába, hogy a holdfáradt gyereknek ne a szálló huzatos halljában kelljen aludnia.

Amikor vasárnap délelőtt 11-kor megérkeztek a törökországi Antalya repülőterére, még mit sem sejtettek az útjukat szervező Green Holidays vasárnap este bejelentett csődjéről.

500 millió forintos vagyoni biztosíték

Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) információi szerint 500 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezett a fizetésképtelenné vált utazási iroda, de azt még nem lehet tudni, hogy ez a pénz elég lesz-e a kártalanításra. A vagyoni biztosíték kizárólag három célra használható fel, az utasok hazahozatalára, a kényszerű kinttartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére, más ebből nem finanszírozható.

A reptéren senki nem várt, de kb. fél óráig türelmesek voltunk. Aztán kérdezősködtünk, egy másik magyar utazási iroda kint lévő embere nyújtott információkat: kiderült, hogy senkinek a szállása nincsen kifizetve, úgyhogy vissza is fordítanak minket. Az utazási iroda ügyeleti számát hiába hívtuk – írta a hvg.hu-nak az asszony, aki a károsultakból időközben összekovácsolódott társasággal vagy két órát várakozott a repülőtéren, mire megjelent a Green Holidays három munkatársa, majd a transzfereket teljesítő buszon közölték, hogy a foglalási rendszer hibájára miatt az első éjszakát újra ki kell fizetniük a szálláson.

Később megjelent a török tulajdonos, aki közölte, nemcsak egy éjszakára, hanem egyáltalán nem kapott pénzt a magyar irodától, így az egész heti szállást ki kell újra fizetni. A csalódott, felháborodott, kétségbeesett utasok reklamálására a tulajdonos közölte: ha nem fizetnek, mindenkit leszállít a buszról, és otthagy a puszta közepén. A buszon 45 fokos hőség volt, a csoporttal több kisgyerek és csecsemő is utazott.

A kálvária többi stációjáról itt olvashatnak

Közben az állami televízióban az ankarai magyar nagykövet azt mondta, sikerült mindenkinek szállást találni. Kiss Gábor mindenkinek azt tanácsolta, hogy vegye fel a kapcsolatot az Uniqa biztosítóval, akiknek utasbiztosításuk is van, annak alapján kezdjék el az ügyintézést. Az ankarai nagykövetség négy munkatársa, köztük három konzul már vasárnap este a helyszínre ment, hogy segítsen a magyaroknak.

A csődbe ment Green Holidays - MTI Fotó: Balogh Zoltán

A csődbe ment Green Holidays - MTI Fotó: Balogh Zoltán

Semmi információjuk nincs a csődöt jelentett Green Holidays Kft. törökországi Antalyában rekedt utasainak, sokuknál nincs készpénz, így a napi ellátásukat sem tudják fizetni - ezt mondta az MTI-nek a családjával egy törökországi szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna hétfő délben. Hozzátette: azt kérték tőlük, hogy két éjszaka árát fizessék ki, és aki ezt nem tudja kifizetni, annak holnap délben el kell hagynia a szállodát. A visszaútról sincs semmi információjuk, repülőjegyük sincsen. Volt olyan utas, akit már kitettek a szállodából, mert nem tudott fizetni. Elmondta azt is, hogy vasárnap óta 65-en vannak a szállodában, a szombaton érkezett másik csoport sem tud semmit a visszaútról.

A biztosító szerint megkezdődött az utasok kártalanítása

Uniqa biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője az MTI érdeklődésére azt mondta, hogy a kormányhivatal kiadta a kárrendezés elindulásához szükséges határozatot, a folyamat első része a külföldön lévő utasok hazahozatala, több légitársaság válaszára még várnak. A másik rész a befizetett utakra vonatkozó iratok begyűjtése azoktól, akik még nem utaztak el, ezeket egy hónapon belül összesítik. Akkor tudják megállapítani, hogy mi fér bele a kárrendezésbe a benyújtott igényekből. A biztosító szolgáltatása arra vonatkozik, hogy a kényszerű kinn tartózkodás és hazautazás költségét fedezik, illetve a meghiúsult utazás számlával igazolt költségét részben vagy egészben megtérítik. A Green Holidays csődje közel ezer utast érint jelen pillanatban, 99 százalékuk Törökországban tartózkodik. Annak a 370 utasnak a helyzete a legnehezebb, aki szombaton és vasárnap utazott el, számukra csak az ideiglenes elhelyezésmegoldott. 

A kislány május közepén egészségesen jött a világra, majd egy nappal a megszületése után belázasodott. Az újszülöttet a szolnoki Hetényi kórházból Budapestre, a Semmelweis Egyetem 1. számú Gyermekklinikájának intenzív osztályára szállították, ahol hetekig küzdöttek az életéért, de nem jártak sikerrel. A csecsemő halálát kórházi fertőzés okozta. Az enterovírus megtámadta a szívizomzatát - írja a Blikk.