Július 1-jével lapunk számításai szerint szinte bizonyosan maradnak a jelenlegi, csökkentett üzemanyag-jövedéki adómértékek. A Fidesz-KDNP tavaly nyáron - amikor az Európában irányadó Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára 50 dollár alatt állt - úgy döntött: ha a kurzus e szinten, vagy ez alatt van, akkor a benzin és kerozin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő. Ez - tekintve, hogy az állam az üzemanyagadót is megadóztatja - áfával együtt körülbelül 6, illetve 13 forintos változást hoz.
A meghatározott Brent-árak átlagát rendre a megelőző negyedév első hónapjának első és utolsó havának 15. napja között számolják. A törvényváltozást követő negyedévben 50 dollár alatt maradt a Brent-ár átlaga, így emelték a jövedéki adót, az azt követő negyedévben hajszálnyi választotta el az autósokat az olcsóbb adójú benzintől, idén az első negyedévben azonban átlépte az olaj a bűvös 50 dolláros határt. Így az autósok most a csökkentett jövedéki adót fizetik a költségvetésbe, (a benzin adója 125-ről 120-ra, a gázolajé pedig mintegy 120 forintról körülbelül 110 forintra csökkent).
Lapunk a napi azonnali kereskedési átlagárfolyamokat áttekintve április 1. és június 5. között több mint 51 dolláros átlagot számolt. Bár azóta a kurzus nagyon jelentősen - 47-48 dollárra - leesett, számításunk szerint 5-e és 15-e között átlag 45 dolláros (vagyis az elkövetkező napokon 40 dollár körüli) árra lenne szükség ahhoz, hogy a negyedéves érték 50 dollár alá kerüljön. Így tehát erősen valószínűsíthető, hogy az üzemanyagok ára emiatt a nyárra nem emelkedik. Sőt, mivel a piacon jelenleg árcsökkenés tapasztalható, a héten a literenként 340 forint körüli üzemanyagtarifák bizonyára tovább mérséklődnek. Igaz, egy sokáig tartó árcsökkenési trend a szabály alapján október 1-től már adóemeléssel fenyeget.