Levegő Munkacsoport;autómegosztás;

A bostoni MIT által kifejlesztett, az áruházi bevásárlókocsikhoz hasonlóan parkoló közösségi autók FOTÓ: MIT

- Közös autó, kevesebb kiadás

Teljes élettartalmuk 95 százalékában állnak az autók, s közben óriási területet foglalnak el. 

A Levegő Munkacsoport friss tanulmánya szerint erre és számos városi közlekedési problémára gyógyír lehet az úgynevezett autómegosztás vagy közautózás. Ennek keretében a résztvevők egy alapdíjért bármikor, bárhol beülhetnek egy éppen üres közös autóba. A szerzők szerint ezzel az eljárással a környezetszennyezés is jelentős mértékben csökkenthető.

Ha öt család igénye kielégíthető lenne egyetlen járművel, azzal a beszerzési ár és az egyéb költségek jelentős része mellett a parkolási igény is az ötödére csökkenne. Egyetlen, megosztott használatban működő jármű átlagosan 6-8 autót válthat ki, ami a háztartások kiadásait is csökkenti. Az Egyesült Államokban és Ausztráliában is működik már ez a gyakorlat, s egy felmérés szerint Amerikában félmillió autóval vettek kevesebb a közautózás miatt. A kezdeményezésben az egyelőre főleg a városi forgalomban használható villanyautóknak is nagy szerepük van.

Mindehhez szemléletformálásra is szükség van, és kérdés, hogy a magyar autósok, illetve családok hajlandóak-e lemondani a saját autóról. Mindenesetre a Levegő Munkacsoport máris javaslatokat tett a Fővárosi Önkormányzatnak a technikai feltételek megteremtésére és a szabályozást illetően.

Bizonytalanná vált a Szociális Innováció Alapítvány egyik tanodájának jövője, közösségi gyűjtésbe kezdtek.