taxi;környezetevédelem;Euro5;

A HATÓSÁGOK IS FIGYELNEK A taxistársaságok és a hatóságok is a piac tisztulását várják az amúgy sok pénzbe kerülő fejlesztésektő

- Autót cserélnek a taxisok

Fuvarozás A jövő évtől már csak olyan gépkocsival lehet taxizni, amelyik Euro 5-ös környezeti besorolású motorral fut. Az év elején a Budapesten működő 5300 taxiból a többség már megfelel ennek a kívánalomnak, ám 1000-1200 - a 2013-ban életbe lépett taxi rendelet előírásai szerint - még cserére vár.

Egy ilyen kényszernek persze nem örül senki – nyilatkozta lapunknak Dudás Zoltán, a BKIK taxis kollégiumának vezetője -, ám azért távolról sem drámai a helyzet. Nagyon sokan, ismerve a határidőt, már az elmúlt években, hónapokban cserélték a kocsijukat. A kérdéssel kapcsolatban korábban Tamás Miklós, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke a Magyar Közlekedésnek úgy nyilatkozott, hogy ugyan fenyegetőnek tűnik az év végi határidő, de az „átállás” időpontja immár négy éve ismert a taxisok előtt, ennek megfelelően időközben sokan léptek. Ahogy fogalmazott a City-nél évente 150-200 autót vásárolnak a sofőrök, a 850 fős létszám körülbelül 15-20 százalékának kell korszerűbbre cserélnie a jelenleg használt autóját még az idén.

Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke lapunknak elmondta, az év elejei adatokból kiindulva 1000-1200 autó lecserélése lehet még hátra. Jelezte, bár a 2013-as rendelet után csökkent a taxisok száma a fővárosban, ám azóta ez a szám ismét nőtt, s most 5200-5300 sofőr dolgozik Budapesten. Véleménye szerint az Euro-5-ös szabály miatt nem, vagy csak nagyon kevesen lesznek olyanok, akik felhagynak a taxizással. Dudás Zoltán hozzátette, jellemzően nem új autókat vásárolnak majd a taxisok, hanem 2-3 éveseket választanak.

Arra a felvetésünkre, hogy az elektromos és a hibrid taxik száma az elvárás teljesítése miatt növekszik-e, Dudás Zoltán úgy válaszolt, hogy a tisztán elektromos gépjárműveké aligha. Ezek még mindig drágák, s a működéshez szükséges infrastruktúrának is jobbnak kellene lennie. A hibrid kocsik száma viszont érdemben növekedett az utóbbi időben. Egy, a fővárosi taxis piacon otthonosan mozgó forrásunk a fuvarszervezők különféle pályázatokra leadott dokumentumai alapján úgy becsülte, hogy a hibrid autók száma elérheti az 500-at is. Hozzátette viszont, elektromos autóból viszont szomorúan kevés van.