digitális tananyag;Telenor Magyarország;E-tanoda;online korrepetálás;

FORRÁS: TELENOR

- Amikor megszűnnek a földrajzi határok

Önkéntes alapon segítik online korrepetálással és személyre szabott digitális tananyagokkal hátrányos helyzetű kortársaikat 12-18 éves diákok a most induló E-tanoda projektben. A 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány, a Telenor Magyarország és a Microsoft Magyarország programjának pilotjában egy baranyai kistelepülés diákjai és budapesti gimnazisták tanulnak együtt, az E-tanodában pedig az önkéntes mentorálással az érettségihez kötelező iskolai közösségi szolgálat is teljesíthető.

A digitális technológia és a mobilkommunikáció segítségével köti össze az E-tanoda program a 12-18 éves, iskolai tanulmányaikhoz segítségre szoruló hátrányos helyzetű fiatalokat azokkal a kortársaikkal, akik jól teljesítenek egyes tantárgyakból, és szabadidejükben szívesen megosztják tudásukat másokkal. Az E-tanoda januárban indult, fél évig tartó kísérleti programjához a budapesti ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és a Városmajori Gimnázium összesen 24 diákja csatlakozott önkéntes „korrepetáló tanárként”, akik a 400 fős ormánsági település, Gilvánfa 14 középiskolás diákjának mentorálását vállalták.

Az önkéntesek szaktanárok segítségével az E-StudyGroup online keretrendszerében készítenek személyre szabott, interaktív elektronikus tananyagokat azokra a tárgyakra és témákra fókuszálva, amelyekben a mentoráltak korrepetálásra, segítségre szorulnak. Az E-tanodában a tanulás élő online kapcsolatban, tanulópárokban és -csoportokban zajlik, képzett tanári felügyelet és folyamatos támogatás mellett. Az önkéntesek és diákjaik közösen meghatározott, konkrét célokat jelölnek ki, és a Skype in the Classroom programon keresztül tartják egymással a kapcsolatot. A Telenor az E-tanoda koncepció kidolgozása és koordinálása mellett mindehhez táblagépeket és Hipernetet biztosít a résztvevőknek, valamint célja az is, hogy szakmai tapasztalatcsere és együttműködés induljon a vállalat digitális oktatási programjával, a Hipersulival.

A Telenor kezdeményezésére és támogatásával indult projekt szakmai hátterét, a diákok koordinálását és támogatását a 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány biztosítja, a gilvánfai diákokat pedig a többszörösen hátrányos helyzetű településen 2008 óta működő Nyitott Ház Tanoda pedagógusai fogják össze. A Microsoft Magyarország két fontos ponton is hozzájárul a program működéséhez: az E-tanodában részt vevő tanulóknak és csoportoknak ingyenesen biztosítja a Skype in the Classroom programot, amely virtuális osztályteremként és tanulásmenedzsment-rendszerként üzemel, valamint a könnyen elsajátítható rendszer használatában már jártas pedagógusok szakmai részvételével biztosítja az E-tanoda zökkenőmentes működését.

Az E-tanoda program egy kétnapos táborral indult, ahol a résztvevők személyesen is megismerhették egymást, és kialakították az együtt tanuló párokat, csoportokat, továbbá a biztonságos internethasználatról szóló képzés mellett bevezetést kaptak a tanulást-tanítást segítő tananyagfejlesztő honlap, az E-StudyGroup és a Microsoft Classroom használatába. A kísérleti programot követően, a tapasztalatok alapján a szervezők célja a program folytatása, amelyhez az önkéntes középiskolások az érettségi megszerzéséhez kötelezően elvégzendő 50 órás iskolai közösségi szolgálat keretében is csatlakozhatnak.

Kutas István
Az E-tanoda jóval több egyszerű oktatási programnál. A digitális technológia segítségével olyan fiatalokat köt össze, akik máskülönben nem kerülnének egymással kapcsolatba.
A közös tanulás során nemcsak javulhatnak a mentoráltak tanulmányi eredményei, de az őket segítő kortársaik is új ismeretekre tehetnek szert, miközben mindkét csoport digitális készségei fejlődnek – mondta a Telenor Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója.