A kormány és Szeged között hétfőn létrejött együttműködési megállapodás részleteiről szólva a kormányfő kifejtette, olyan fejlesztésekről döntöttek, amelyek kiállják az idő próbáját. Megvalósításuk független attól, "hogyan alakulnak a politikai fuvallatok Magyarországon". Orbán Viktor a tájékoztatón megjegyezte, ritkán adódik lehetőség egy ellenzéki vezetésű önkormányzat és a kabinet közötti tárgyalásra.
A bejelentett beruházások teljes költségét Orbán Viktor mintegy 50 milliárd forintra tette. Hozzátette ugyanakkor, amennyiben a magyar gazdaság növekedése - amely az idén akár a 4 százalékot is meghaladhatja - lehetővé teszi, a még feltételes módban szereplő elképzelések közül is sikerül többet megvalósítani, így az összeg elérheti a 70 milliárd forintot.
A kormányfő a megállapodásban rögzített pontok közül elsőként a 47-es út négysávúsítását említette, amivel olyan észak-déli közlekedési tengely jön létre, amely Szegedet Debrecenen keresztül összeköti Miskolccal. A város regionális közlekedési pozícióját javítja a vegyes funkciójú, vasúti és közúti Tisza-híd mintegy 15 milliárd forintos költségű építése, és ehhez kapcsolódva Makó felé az elővárosi közlekedés fejlesztése - közölte a miniszterelnök.
A kormány vállalja a szegedi repülőtéren a nemzetközi minősítési szabályok változása miatt szükségessé vált technikai fejlesztések finanszírozását és egy új utasforgalmi épület kialakítását is - tudatta a kormányfő.
A megállapodás részeként 200 hektáros iparipark-fejlesztésről is megállapodtak. Ennek egy részén magyar élelmiszer-gazdaság szempontjából is jelentős beruházás valósulhat meg, a másik felén pedig a lézerközponthoz kapcsolódó technológiai parkot alakítanak ki - közölte Orbán Viktor.
A Modern városok program részeként történhet meg a Belvárosi híd rekonstrukciója, a Tisza Szeged főutcája projekt kivitelezése, a belvárosi rakpartok felújítása, a távlati elképzelések között pedig szerepel egy kerékpáros és gyalogos híd építése is. A kormány támogatja a Mars téri buszpályaudvar áthelyezését, hogy a helyén közösségi igényeket kielégítő teret alakítsanak ki. Emellett a Széchenyi tér is visszakaphatja világháború előtti arculatát - mondta a miniszterelnök. Munkacsoportot hoznak létre annak kidolgozására, milyen fejlesztésekre van ahhoz szükség, hogy az országban Szeged legyen az első város, ahol a tömegközlekedés kizárólag elektromos alapon működjön.
A sportcélú fejlesztések közül a kormányfő kiemelte az új fedett uszoda 7 milliárd forintba kerülő építését, egy a teremsportok számára alkalmas csarnok és egy atlétikai centrum kialakítását. Hozzátette: egy fedett atlétikai centrum építése további egyeztetéseket igényel.
Az illegális migrációról szóló újságírói kérdésre reagálva Orbán Viktor hangsúlyozta, a déli határ megerősítése elkerülhetetlen. A határvédelemnek korszerűnek modernek és hatékonynak kell lenni. Rámutatott, mindent meg kell tenni "a tőlünk délre fekvő országok stabilitása érdekében, de képesnek kell lennünk ettől függetlenül megvédeni magunkat".
Az olimpiarendezésről szóló kérdésre a miniszterelnök megjegyezte, a kormány tudomásul veszi, hogy a rendezésről olyan formában születik döntés, amilyenben az emberek ezt akarják. Hozzáfűzte: a népszavazásról az aláírásgyűjtés után tud majd nyilatkozni.
Botka: a sikeres fejlesztéspolitika nemzeti ügy
Botka László hangsúlyozta, alapvető nemzeti ügy, hogy Magyarország a következő időszakban fel tudja használni a rendelkezésére álló európai uniós forrásokat, a Szeged és a kormányzat közötti együttműködés is ezt célozza.
A polgármester közölte: jelenleg 104 fejlesztési projekt van folyamatban a városban, és a miniszterelnökkel 19 további beruházásról tárgyaltak. Kiemelte a szegedi déli híd megépítését és a lézerközpont melletti tudományos ipari park létesítését.