4-es metró;OLAF;

- "A Fidesz-kormány legnagyobb kudarca"

Az elszámoltatást nevezte a Fidesz-kormány legnagyobb kudarcának hétfői budapesti sajtótájékoztatóján Csárdi Antal, az LMP fővárosi közgyűlési képviselője, aki szerint több uniós vagy tagállami hatóság talált szabálytalan kifizetéseket vagy korrupcióra utaló jelet a 4-es metró építése kapcsán, "csak a magyar hatóságok nem léptek semmit most már közel hét éve".

Arra lenne szükség, hogy egyszer és mindenkorra tiszta vizet öntsünk a pohárba, egyszer és mindenkorra legyen átlátható a fejlesztési pénzek elköltése - fogalmazott. Hozzátette, hogy ennek részeként mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni az Európai Csalás Elleni Hivatalnak (OLAF) a beruházással kapcsolatos jelentését. Arra van szükség, hogy olyan ítéletek szülessenek, amelyek egyértelmű üzenetet küldenek a közpénzeket nem megfelelő módon kezelőknek, kijelentve, hogy "az eddig tett lépések a semmivel voltak egyenértékűek" - mondta Csárdi Antal. Hozzátette, ma sem szólnak másról a nagyberuházások, mint hogy miként lehet "pazarló módon elkölteni" és zsebekbe átjátszani közpénzeket. Példaként az olimpiarendezést és a 3-as metró buszpótlását említette.

Csárdi Antal szerint az a kérdés, hogy érdeke-e a Fidesznek a "folyamatosan, meredeken emelkedő" korrupciós kockázat csökkentése és az átláthatóság növelése. Joggal szeretné tudni minden magyar állampolgár, hogy kik voltak a nyertesei az elmúlt húsz év fejlesztéseinek úgy, hogy egyébként vélhetően jogszerűtlen pénzekhez jutottak hozzá - mondta az LMP politikusa, az eljárások felgyorsítását és átláthatóvá tételét szorgalmazva. 

A Miniszterelnökség parlamenti államtitkárának hétfői bejelentése szerint mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF), és az Európai Bizottság 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot. Csepreghy Nándor kijelentette: Brüsszel elkészítette a szocialista és szabad demokrata kormányok, illetve a szocialista és szabad demokrata budapesti városvezetés mérlegét, és eszerint a 4-es metró beruházása Magyarország 13 éves európai uniós történetének legnagyobb fejlesztése és egyben legnagyobb korrupciós ügye is volt.

Az LMP azután fogalmazta meg bírálatát a kormánypárttal szemben, miután hétfőn a többpárti egyeztetésen a Fidesz betámadta a politikusi vagyonnyilatkozat-tételi rend megváltoztatásáról szóló javaslatukat. Az ellenzéki párt korábban előrejelezte, hogy ha a Fidesz nemet mond a vagyonosodási vizsgálatokra, azzal igent mond a korrupcióra. Ez így is lett, a fideszes Vas Imre ugyanis azt mondta, hogy az LMP-ét mind politikailag, mind szakmailag alkalmatlannak tartja, majd ízekre szedte a javaslatukat, betámadva a hétvégén megválasztott társelnököt, Hadházy Ákost is, akit a kormánypárti korrupció lebuktatása miatt próbálnak lejáratni a jobboldali médiumok.

Ma jelent meg utoljára a Pilhál György által jegyzett Tollhegyen rovat a Magyar Nemzetben, a publicista napi tárcarovata a jövő héttől már a kormánypropagandát fújó Magyar Időkben jelentkezik - írja a PestiSrácok.