- Mennyire zavarta - és zavarja-e most is -, ha az úszó pályafutására visszagondolva örök másodiknak nevezik? Sosem neheztelt Egerszegi Krisztinára, amiért minden nagy világversenyen megelőzte? Milyen napjainkban a kapcsolatuk?
- Nem igazán értem, mire gondol. Ön szerint a világbajnoki második helyezés nem fantasztikus eredmény? Valóban, a világon egyetlen úszónő volt gyorsabb nálam, Egerszegi Krisztina, akivel együtt nőttünk fel, együtt versenyeztünk, de közben soha sem rivalizáltunk egymással. Sőt, nekem ez erőt adott ahhoz, hogy ilyen sikereket tudjak elérni. A mai napig örömmel gondolok vissza a világversenyekre: a barcelonai olimpián, a perthi világbajnokságon és az athéni Európa-bajnokságon szerzett ezüstérmekre. Minden érmemnek nagyon örültem és örülök most is, hiszen Egérrel együtt Magyarországnak szereztünk dicsőséget. Krisztinával és családjával a mai napig tartjuk a kapcsolatot, bár most már legtöbbször nem az úszás a közös témánk, hanem a gyermekeink és az anyaság mindennapos kihívásai.
- Mi a nehezebb feladat: úszóként napi 8-10 órát edzeni vagy a magyar sport első számú irányítójaként ennél is többet dolgozni?
- Nem összehasonlítható a kettő. Úszóként nehéz volt minden hajnalban a hideg medencébe ugrani és róni a métereket, iskolába menni, majd újra edzeni. Sportvezetőként rendkívül sok mindent tudok hasznosítani a sportolói múltamból. Én azért tanultam, hogy minél több sportolónak, sportszervezetnek segíteni tudjak. Örömöt okoz azt csinálni nap, mint nap, amiért tanultam, ami a célom volt. Az, hogy Balog Zoltán felkért sportért felelős államtitkárnak a versenysport után életem egy másik nagy kihívása volt. Tudtam, hogy a feladat nagy felelősséggel jár és kizárólag elhivatottsággal, jobbító szándékkal és a sportba, a sportszakmába vetett hittel lehet helytállni. Őszintén hiszek abban, amit csinálok. Hiszem, hogy a sport által lehet testben és lélekben is egészségesebb a nemzet, hogy a sport esélyteremtő funkciójára óriási szükség van és hiszem, hogy a sport, mint ágazat fejlődése az ország gazdaságára is jótékonyan hat.
- A cali Világjátékokon érmeket szerzett maratoni kajakosok jutalmait Ön a MOB elnökségi tagjaként támogatta, sportállamtitkárként ellenzi a kifizetést. Mi a személyes véleménye?
- A maratoni kajakosok ügyében a folyamatban lévő per tárgyát képező kérdéseket a Fővárosi Törvényszék vizsgálja, amennyiben jogerős ítélet születik, úgy annak megfelelően fogunk eljárni.
- Hogy érzi, a MOB elnökségi tagjaként mekkora a felelőssége az olimpiai bizottság bukásában? Nem kellett volna sokkal korábban fellépni az állami források követhetetlen felhasználása, elherdálása ellen? Nem érzi ellentmondásosnak a helyzetet, hogy sportért felelős államtitkárként aktív szerepet vállalt az új sporttörvény elkészítésében, és a MOB feladatainak jelentős csökkentésében, miközben jelenleg is elnökségi tagja a MOB-nak? Miért nem mondott le a MOB-elnökségi tagságról, amikor sem a sporttörvény, sem a MOB alapszabálya nem engedi, hogy sportállamtitkárként tagja legyen az elnökségnek is? Az elnökségi tagság felfüggesztését nem engedi sem a sporttörvény sem a MOB alapszabálya. Nem gondolja, hogy a felfüggesztéssel azokat is becsapja, akik beválasztották az elnökségbe?
- Változásról van szó, nem bukásról, hiszen a 2011-es átfogó sporttörvény módosítás óta eltelt időszak értékelését követően döntött a kormányzat az állami sportirányítás és a civil sportigazgatás közötti feladat- és hatáskörmegosztás újraszabályozásáról, az egycsatornás finanszírozási rendszer bevezetése érdekében. A változásokra mindenképpen szükség volt, hiszen új támogatási programok indultak el, sportirányú fejlesztések valósultak meg vagy vannak folyamatban, amelyek szintén azt indokolták, hogy a magyar sport teljes igazgatási és finanszírozási rendszere egy kézbe kerüljön. Elindult a 16 kiemelt sportág támogatási programja, a 20 felzárkóztatási sportág fejlesztési programja, bevezettük a kiemelt edzők státuszának rendszerét, a kiemelt egyesületek támogatásának rendszerét, valamint nagyszabású sportlétesítmény - építési - felújítási program kezdődött, rengeteg hazai rendezésű sporteseményünk volt és nem utolsó sorban megfogalmazódott az a szándék is, hogy Magyarország 2024-ben olimpiát rendezzen. A MOB elnökségi tagságom az állami vezetői tisztségemet megelőzően keletkezett. Az összeférhetetlenség kiküszöbölése érdekében felfüggesztettem elnökségi tagságomat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy semmilyen, az elnökségi tagságon alapuló jogomat nem gyakoroltam és nem gyakorlom. Nem veszek részt a MOB elnökségének munkájában, az elnökségi üléseken pedig legfeljebb tanácskozási joggal lehetek jelen. Tulajdonképpen a MOB-ra vonatkozó joghatását tekintve a gyakorlatban ez megfelel a megbízatás megszűnésének, amely egyébként az új közgyűléssel és a majdani tisztújítással meg is fog szűnni. Szeretném hangsúlyozni azonban, hogy a hatályos törvények értelmében, már nem összeférhetetlen az államtitkári részvétel egy sportszövetségben betöltött vezetőségi pozícióval.
- Miért nem előzte meg széles körű szakmai egyeztetés a sporttörvény benyújtását, miért nem készült előzetesen hatástanulmány egy ilyen horderejű kérdésről?
- Miért állít ilyet? Én magam egy éven keresztül folytattam megbeszéléseket a sporttörvény benyújtását megelőzően. Sportági konzultációk zajlottak, mind a 16 kiemelt sportág, mind a felzárkóztatási sportágak szövetségeivel, képviselőivel és folyamatos volt az egyeztetés a MOB-bal is. A szakmai tárgyalások alapján elkészült törvényjavaslat tervezetét az államtitkárság véleményezésre is megküldte a MOB-nak, amelynek észrevételei, javaslatai újabb egyeztetéseket követően beépítésre kerültek az először az Országgyűlés kulturális bizottsága által megtárgyalt és elfogadott, majd a Parlament elé terjesztett törvényjavaslatba.
- A MOB bukása után a következő négy évben a paralimpiai bizottság kapta meg azt a feladatot a fogyatékosok sportjában - hogy felügyelje és koordinálja az egész terület működését, elossza az állami forrásokat a szervezetek között -, amivel a MOB nem tudott megbirkózni az épek sportjában. Jobban odafigyelnek az MPB-re, szigorúbb lesz az elszámoltatás, mint a MOB esetében volt? Mi a véleménye arról, hogy az MPB elnöksége sem kap tájékoztatást az MPB dolgozóinak fizetéséről, ami pedig állami forrásból történik? A sokat bírált Gömöri Zsolt idején minden munkatárs juttatása megjelent az elnökségi határozatokban.
- A módosított sporttörvény alapján újonnan létrejövő sportköztestületek, így az MPB tekintetében is a jogszabály konkrétan meghatározza, kik lehetnek tagok, a taggá váláshoz milyen feltételeket kell teljesíteni, milyen kizárólagos hatáskörrel rendelkezik a közgyűlés, illetve rögzíti, hogy ezt csak az alapszabály bővítheti. A Magyar Paralimpiai Bizottság kötelező szervei az elnökség és a felügyelő bizottság, míg működése felett a törvényességi ellenőrzést – a többi sportköztestülethez hasonlóan – az ügyészség látja el. A Magyar Paralimpiai Bizottság létrehozásának egyik jelentős célja az integráció és az esélyegyenlőség jegyében az, hogy a fogyatékkal élők sportjának szervezeti rendje kövesse az épek sportjának szervezeti rendjét. AZ MPB a paralimpia tekintetében azonos feladatokat lát el a Magyar Olimpiai Bizottsággal, és azonos hatáskörrel rendelkezik sportágai tekintetében. Az új szervezeti rendszerben az eddigieknél nagyobb hangsúly helyeződik a fogyatékkal élők sportjának területére, az ahhoz kapcsolódó érdekképviseleti és civil sportszakmai, sportigazgatási feladatok ellátására. A Magyar Paralimpiai Bizottság hatásköre mind a paralimpiai mozgalommal kapcsolatos szervezett versenysporttal, mind a fogyatékkal élők verseny-, diák- illetve hallgatói sportjával, valamint szabadidősportjával összefüggő országos közfeladatok ellátása. Biztosíthatom, hogy sportért felelős államtitkárként felügyelni fogom, hogy a törvénybeli kötelezettségeknek a jövőben mind a MOB, és mind az MPB maradéktalanul megfeleljen, így például az adatszolgáltatási kötelezettségeiknek is.
- A kiemelt edzői program szakemberei januártól a minisztériumtól kapják meg havonta a járandóságukat. Megállapodtak a Pro Rekreatione Közhasznú Nonprofit Kft-vel, hogy rajta keresztül kerül sor a kifizetésre? Miért nem fizethet közvetlenül az Emmi? Nincs rossz üzenetértéke annak, hogy olyan cégen keresztül fizetnek, amelyet áprilisban elmarasztalt az Állami Számvevőszék, mert nem számolt el pontosan és a jogszabályoknak megfelelően az állami források felhasználásáról? Van más terület is, ahol együttműködik a sportállamtitkárság ezzel a céggel?
- Az edzők továbbképzését, támogatását, szakmai felügyeletét a sportért felelős államtitkárság látja el. A Pro Rekreation Kft.-vel nem kötöttünk megállapodást, a kiemelt edzői program szakembereinek havi kifizetéseire vonatkozóan.
- Mi a véleménye a Hosszú Katinka-Gyárfás Tamás vitáról? Miután Gyárfás Tamás bejelentette lemondását, több embertől is azt hallottuk, hogy Ön lenne az ideális elnök az úszószövetség élén. Egymástól függetlenül mondták azt nekünk, hogy akkor volt a legnagyobb rend a szövetségben, amikor Ön volt a főtitkár. Megkeresték, hogy legyen elnök, és elgondolkozott-e komolyabban ezen a lehetőségen?
- Megtisztelő számomra, hogy szakemberek fejezik ki, szívesen látnának a MÚSZ elnöki pozíciójában. Ez a bizalom a munkám elismerése, pozitív visszajelzés a sportszakmától. Jelenleg államtitkárként az összes sportágért, sportszervezetért felelős vagyok – és bár törvényi akadálya nincs -, de nem tartanám hitelesnek úgy végezni a munkámat, hogy közben az egyik legsikeresebb sportági szakszövetségnek elnökeként is tevékenykedem. Egyértelműen jeleztem tehát a felvetésre, hogy jelen pillanatban nem vállalnám az esetleges jelölést.
- A különböző híradásokból az derül ki, hogy hétvégén is szinte állandóan úton van, mennyi ideje lesz pihenni az ünnepek alatt? Mivel tölti a pihenőidőt?
- Minden szabad percemet a gyerekeimmel töltöm. Karácsony közeledtével szeretnék minél meghittebb ünnepi hangulatot teremteni magunk körül. Nagycsaládban élünk és ilyenkor szokás szerint, mindig együtt ünnepel az egész család. Nekem ezekről a szeretetteljes, közös órákról szól az igazi karácsony.
Sokáig vártunk a válaszokra