Közleményében a társaság példaként egy amerikai fogyasztóvédelmi esetet említ, amelyben kisgyerekeknek szánt játékokról derült ki, hogy túl sok személyes adatot gyűjtenek és továbbítanak külső szolgáltatóhoz. A brit Genesis Toys által gyártott és világszerte forgalmazott egyes okos játékok adatokat gyűjtenek a szülők és gyermekek nevéről, kedvenc ételéről, iskolájáról, kedvenc tévéműsoráról és játékáról. Emellett az interaktív robotok és babák olyan információt is feldolgoznak, mint a saját GPS-koordinátájuk, valamint hangfelvételeket továbbítanak harmadik fél által üzemeltetett szerverekre.
A gyártó elmondása szerint az adatgyűjtésre a játékok működése érdekében van szükség, mivel azokat mobiltelefonra vagy tabletre letöltött alkalmazással, esetenként hanggal, gesztusokkal lehet irányítani, valamint tulajdonosukat és szüleiket a nevükön szólítják, és a gyermek preferenciái szerint társalognak, játszanak vele. A hangfelvételeket a gyártó egy felhőszolgáltatónak továbbítja, amely a parancsok valós idejű elemzése után visszaküldi a megfelelő válaszokat.
Egyéb hangalapú szolgáltatások - mint a Siri vagy Cortana virtuális asszisztensek - is hasonlóképpen működnek, azonban a mobiltelefon vagy tablet nem rendelkezik elegendő számítási kapacitással a hangfelvételek valós idejű feldolgozásához.
Az adatok továbbítására, feldolgozására vonatkozó leírás megtalálható a használati feltételekben, mindazonáltal a szerződési feltételek rögzítik, hogy a hangfelvételeket feldolgozó Nuance vállalat marketingcélokra is használhatja az adatokat. Így nem meglepő, hogy a baba egy adott vidámparkba hívja a gyermeket - kommentálta az esetet a vírusvédelmi cég.
A G Data közleményében egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy minden, az internetre kötött tárgy felhasználható kémkedésre vagy személyes információk megszerzésére. A cég felidézte, hogy egy másik játékgyártó, a Vtech szervereiről tavaly több ezer gyermek adata szivárgott ki, a cég az incidens után módosította az általános szerződési feltételeit, és a hasonló esetek felelősségét a szülőkre hárította. Az interaktív Hello Barbie gyártóját, a Mattelt pedig tavaly karácsonykor azért kritizálták, mert nem kellőképpen titkosítva továbbította az adatokat a felhőbe.