oktatás;pedagógusok;PSZ;Galló Istvánné;

Gallóné: a köznevelési törvényből csak a gyerek maradt ki FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Megint tüntetésre készülnek a pedagógusok

Túl nagy szabadságuk van a pedagógusoknak az oktatási államtitkár szerint, úgy véli, nem jó az sem, ha maguk döntik el, milyen tanfolyamokra jelentkeznek. Ugyanakkor a tanári pálya szerinte sokkal népszerűbb, mint korábban. A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke ellenben úgy látja: a tanári kezdőfizetések továbbra sem vonzóak, azokat lassan a garantált bérminimum is utoléri. A csúfos PISA-eredmények árnyékban hétfőn újabb tüntetés, gyertyagyújtás lesz az oktatásért.

Nem jó, ha a tanárok maguk dönthetik el, milyen tanfolyamokra tudnak vagy akarnak menni, az iskolaközösségnek kell eldöntenie, hogy egy tanárnak milyen kompetenciafejlesztésre, továbbképzésekre van szüksége - erről Palkovics László beszélt szerdán a Kossuth rádióban. Az oktatási államtitkár ezért "fejlesztené" a pedagógusok továbbképzését - az irány egyértelműnek tűnik. Palkovics beszélt arról is, hogy szerinte a fiatalok körében népszerűbb a tanári pálya. Erre a pedagógusképzésbe jelentkezett hallgatók számának növekedéséből következtetett.

- 2010 óta olyan helyzet alakult ki, amelyben elvették a pedagógusok, az iskolák szakmai önállóságát. Egy tanár ma nem dönthet szabadon abban sem, hogy az osztályába járó gyerekeket azok sokfélesége szerint tanítsa. Ehelyett a kötelező uniformizálás működik, amely, mint látjuk, nem vezet eredményre. A friss PISA-eredmények is azokat igazolták, akik már évek óta jelezték: súlyos problémák vannak a közoktatásban - mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Galló Istvánné. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke úgy véli, bár a képzésbe jelentkezők száma növekedhetett, a kezdő tanárok fizetése továbbra sem vonzó, s mivel a pedagógusok kimaradnak a nemrég bejelentett minimálbér-emelésből, a garantált bérminimum lassan utoléri a tanárbéreket.

Mindemellett emlékeztetett: a jelenlegi köznevelési törvényből kimaradt egy fontos rész, ami a korábbi oktatási törvényben benne volt: a gyerekek mindenek felett álló érdekére vonatkozó tétel. A PSZ elnöke szerint korábban az vezetett eredményre, ha egy pedagógus partneri viszonyt tudott kialakítani a diákokkal, szülőkkel, a jelenlegi rendszerben azonban a tanárok többsége azt érzi, hogy ha folyamatosan ellenőrzik (például tanfelügyelet, minősítési eljárás, pedagógus önértékelési csoport keretében - a szerk.), nem tehet mást, mint hogy a hatalom elvárásainak próbál megfelelni - ellenkező esetben egzisztenciális "problémái" adódhatnak. (Emlékezzünk csak: a kockás inges tiltakozások idején a tankerületek bekérették azoknak a pedagógusoknak az adatait, akik részt vettek a tüntetéseken, egy egri szakközépiskolában pedig indoklás nélkül elutasították az igazgatóhelyettes - aki maga is kockás ingben demonstrált - igazgatói pályázatát, nem sokkal később helyettesi pozíciójából is menesztették - a szerk.).

A mostani alaptanterv és tanítási gyakorlat biztos, hogy nem adja meg a diákoknak azokat a nemzetközi szinten is elvárt készségeket, amelyekre szükségük lenne. Igaz, Palkovics László szerint ez nem is baj, hiszen "nemzetközi vezetői tapasztalatai" szerint a legjobb mérnökök nem szükségszerűen azokból az országokból jönnek, ahol a legjobbak a PISA-eredmények. Hoffmann Rózsa bukott köznevelési államtitkár pedig úgy vélekedett, a PISA-feladatok amúgy is távol esnek attól a "műveltségideáltól", ami a magyar oktatást jellemzi. Szerinte, ha a többi ország elküldené diákjait "egy nagy európai múzeumba, ahol művészettörténeti, történelmi, irodalmi, bibliai vonatkozású ismeretekre van szükség, akkor egy ilyen versenyt a magyar diákok nyernének meg" - mondta az atv.hu-nak.

Vagyis a kormányzat szerint nincs vész, amíg a magyar diákoknak például jó bibliai ismereteik vannak. Az új nemzeti alaptantervet is ebbe az irányba erősítenék, mint Lázár János kancelláriaminiszter bejelentette, az oktatás legfontosabb feladata, hogy "jó keresztényeket, jó magyarokat" neveljen. - Senki sem vitatja a keresztény értékeket, s ha valaki felekezeti oktatásban akarja részesíteni gyermekét, az teljesen rendben van és támogatandó. De az államot és az egyházat külön kell választani, a nemzeti alaptanterv átdolgozása szakmai, nem ideológiai kérdés - fogalmazott Galló Istvánné, aki szerint nem biztos, hogy a XXI. század iskolájának a "jó hazafi" nevelése lenne a legfontosabb célja. Hozzátette: a katonás, poroszos szellemiségnek - amely a pedagógusok kezét is megköti - el kell tűnnie az iskolákból.

Homályos tankerületek
Bő két hét múlva kezdi meg működését az a 59 új tankerület, amit a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) feldarabolása után hoztak létre. A Pedagógusok Sztrájkbizottsága a napokban tárgyalt a Klik vezetőjével, Pölöskei Gábornéval, az egyeztetésen kiderült: a tankerületek működési szabályzata továbbra sem készült el, pedig az igazgatók "szélesedő" jogköreit is ezekben határozzák meg. Fennáll a veszélye annak is, hogy azok az iskolai dolgozók, akik eddig az önkormányzatok alkalmazásában álltak - portások, karbantartók, más technikai dolgozók - elveszítik korábban kapott béren felüli juttatásaikat, mert a tankerületeknek nincs arra fedezetük.
Mécsesgyújtás az oktatásért
December 19-én, hétfő este hat órára mindenkit a Parlament elé hív a Tanítanék Mozgalom, ahol a magyar oktatásért gyújtanak mécsest, újból felhívva a figyelmet a rendszer hibáira, működésképtelenségére.



Több zárt Facebook-csoportnak a tagja Simonka György, ahol a többiek tájékoztatása céljából bárki bármit megoszthat, ezek egyikében a társaság egy része "arra kérte a stábot, hogy segítsenek abban, hogy elmondhassák a véleményüket, a másik része pedig azt kérte, hogy nehogy elharapózzanak az indulatok, csak olyan kommentek jelenjenek meg, amelyek tűrik a nyomdafestéket, és tudomásom szerint egy kolléga vállalta, hogy összegyűjti az eddigi hozzászólásokat, amelyeket, ha akartak használtak, ha nem, nem" - mondta a fideszes országgyűlési képviselő az Indexnek miután nyilvánosságra került egy utasítás, hogy a fideszeseknek miként kell reagálniuk a Simonka-ügyekre.