Nem jó, ha a tanárok maguk dönthetik el, milyen tanfolyamokra tudnak vagy akarnak menni, az iskolaközösségnek kell eldöntenie, hogy egy tanárnak milyen kompetenciafejlesztésre, továbbképzésekre van szüksége - erről Palkovics László beszélt szerdán a Kossuth rádióban. Az oktatási államtitkár ezért "fejlesztené" a pedagógusok továbbképzését - az irány egyértelműnek tűnik. Palkovics beszélt arról is, hogy szerinte a fiatalok körében népszerűbb a tanári pálya. Erre a pedagógusképzésbe jelentkezett hallgatók számának növekedéséből következtetett.
- 2010 óta olyan helyzet alakult ki, amelyben elvették a pedagógusok, az iskolák szakmai önállóságát. Egy tanár ma nem dönthet szabadon abban sem, hogy az osztályába járó gyerekeket azok sokfélesége szerint tanítsa. Ehelyett a kötelező uniformizálás működik, amely, mint látjuk, nem vezet eredményre. A friss PISA-eredmények is azokat igazolták, akik már évek óta jelezték: súlyos problémák vannak a közoktatásban - mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Galló Istvánné. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke úgy véli, bár a képzésbe jelentkezők száma növekedhetett, a kezdő tanárok fizetése továbbra sem vonzó, s mivel a pedagógusok kimaradnak a nemrég bejelentett minimálbér-emelésből, a garantált bérminimum lassan utoléri a tanárbéreket.
Mindemellett emlékeztetett: a jelenlegi köznevelési törvényből kimaradt egy fontos rész, ami a korábbi oktatási törvényben benne volt: a gyerekek mindenek felett álló érdekére vonatkozó tétel. A PSZ elnöke szerint korábban az vezetett eredményre, ha egy pedagógus partneri viszonyt tudott kialakítani a diákokkal, szülőkkel, a jelenlegi rendszerben azonban a tanárok többsége azt érzi, hogy ha folyamatosan ellenőrzik (például tanfelügyelet, minősítési eljárás, pedagógus önértékelési csoport keretében - a szerk.), nem tehet mást, mint hogy a hatalom elvárásainak próbál megfelelni - ellenkező esetben egzisztenciális "problémái" adódhatnak. (Emlékezzünk csak: a kockás inges tiltakozások idején a tankerületek bekérették azoknak a pedagógusoknak az adatait, akik részt vettek a tüntetéseken, egy egri szakközépiskolában pedig indoklás nélkül elutasították az igazgatóhelyettes - aki maga is kockás ingben demonstrált - igazgatói pályázatát, nem sokkal később helyettesi pozíciójából is menesztették - a szerk.).
A mostani alaptanterv és tanítási gyakorlat biztos, hogy nem adja meg a diákoknak azokat a nemzetközi szinten is elvárt készségeket, amelyekre szükségük lenne. Igaz, Palkovics László szerint ez nem is baj, hiszen "nemzetközi vezetői tapasztalatai" szerint a legjobb mérnökök nem szükségszerűen azokból az országokból jönnek, ahol a legjobbak a PISA-eredmények. Hoffmann Rózsa bukott köznevelési államtitkár pedig úgy vélekedett, a PISA-feladatok amúgy is távol esnek attól a "műveltségideáltól", ami a magyar oktatást jellemzi. Szerinte, ha a többi ország elküldené diákjait "egy nagy európai múzeumba, ahol művészettörténeti, történelmi, irodalmi, bibliai vonatkozású ismeretekre van szükség, akkor egy ilyen versenyt a magyar diákok nyernének meg" - mondta az atv.hu-nak.
Vagyis a kormányzat szerint nincs vész, amíg a magyar diákoknak például jó bibliai ismereteik vannak. Az új nemzeti alaptantervet is ebbe az irányba erősítenék, mint Lázár János kancelláriaminiszter bejelentette, az oktatás legfontosabb feladata, hogy "jó keresztényeket, jó magyarokat" neveljen. - Senki sem vitatja a keresztény értékeket, s ha valaki felekezeti oktatásban akarja részesíteni gyermekét, az teljesen rendben van és támogatandó. De az államot és az egyházat külön kell választani, a nemzeti alaptanterv átdolgozása szakmai, nem ideológiai kérdés - fogalmazott Galló Istvánné, aki szerint nem biztos, hogy a XXI. század iskolájának a "jó hazafi" nevelése lenne a legfontosabb célja. Hozzátette: a katonás, poroszos szellemiségnek - amely a pedagógusok kezét is megköti - el kell tűnnie az iskolákból.