A versenysorozat történetének leghosszabb idényében húsz különböző helyszínt követően kilenc-kilenc győzelemmel áll a Mercedes párosa, akik között a differencia 12 pont. Az évet négy sikerrel kezdő, májusban még 43 ponttal vezető Rosberg az idény felénél ugyan 19 pontnyi hátrányban volt 2008, 2014 és 2015 egyéni világbajnokával, Hamiltonnal szemben, az évad második szakaszát nyitó versenyeken többször nyert, így újra a pontverseny élére állt.
A német ráadásul a szerencsével sem állt hadilábon, hiszen a jelen állás szerint sorsfordítónak nevezhető maláj megmérettetésen csapattársa az élről esett ki motorproblémák miatt. Azt azt követő Japán Nagydíjon nyert legutóbb a német, akinek a tetemesre rúgó fór mellett az utóbbi hetekben az is belefért, hogy Hamilton mögött különösebb kockázatvállalás nélkül másodikként érjen célba, hiszen előnyéből az óvatos vezetés mellett így is megőrzött 12 egységet.
Rosberg pontelőnye birtokában még mindig a bajnoki cím elsőszámú várományosa, a nemzetközi közvélemény is úgy számol, hogy Hamilton újabb, immáron negyedik világbajnoki címéhez nem elég az, hogy a brit megnyeri a versenyt. Rosberg számára egyszerűnek tűnik a képlet: végső diadalához az is elegendő, ha dobogós helyezést ér el (minderről keretes írásunkban olvashat).
Rosberg világbajnok, ha…
…a dobogón végez
…negyedik, ötödik vagy hatodik lesz, miközben Hamilton legfeljebb második
…hetedik vagy nyolcadik. lesz, miközben Hamilton legfeljebb harmadik
…Hamilton lemarad a dobogóról
Hamilton világbajnok, ha…
…nyer, miközben Rosberg legfeljebb negyedik
…második lesz, miközben Rosberg legfeljebb hetedik
…harmadik lesz, miközben Rosberg legfeljebb kilencedik
A konstruktőrök között már hetekkel ezelőtt csúcsra érő Mercedes harmadik éve tartó dominanciájának ismeretében nem túlzott elvárás, hogy mindkét versenyző odaérjen a legjobb háromba, az évadzáró verseny elé azonban – már csak a nagy tét miatt is – nem árt kellő óvatossággal tekinteni. Előfordult már olyan – Lewis Hamiltonnal 2007-ben, illetve Mark Webberrel és Fernando Alonsoval 2010-ben, éppen Abu-Dzabiban –, hogy egy versenyző kényelmesnek tetsző pontelőnnyel várta az utolsó felvonást, ahol aztán úgy alakultak a dolgok, hogy a fordító rivális örülhetett.
A döntő megmérettetés előtt többen tanácsokkal látták el Hamiltont. A Red Bull istálló szerint a brit egyetlen esélye, ha elsőként haladva taktikázik, vagyis feltartja csapattársát, akit így az ő párosuk támadhat (s akár leszoríthat a pódiumról). Mások szerint a brit bajnoknak résen kell lenni, hiszen ha az idény elején többször tapasztaltakhoz hasonlóan ezúttal is ütköznek a csapattársak, abból csakis az éllovas jöhet ki jól. „Biztos vagyok benne, hogy sportszerű csatát vívunk” – reagált a felvetésekre Hamilton.