Philadelphia az első amerikai nagyváros, amely megszavazta az új adófajtát. Támogatói szerint az intézkedés 1,5 millió helyi lakos egészségére lesz pozitív hatással. A város felnőtt lakosságának jelenleg több mint 68 százaléka, a gyerekek 41 százaléka túlsúlyos vagy elhízott - írta a BBC News.
Az intézkedés januárban lép érvénybe és a következő évben várhatóan 90 millió dollár (25 milliárd forint) bevételt fog generálni. A város demokrata polgármestere, Jim Kenney szerint a befolyó összeget óvodák, iskolák és szabadidőközpontok támogatására fordítják.
A változtatás értelmében a forgalmazóknak literenként nagyjából 35 pennyt kell majd fizetniük a cukros, vagy mesterséges édesítőszereket tartalmazó üdítőitalok után. Eldönthetik, hogy ezt a pénzt maguk állják, vagy ráterhelik a fogyasztókra.
Az üdítőitaladó bevezetésére tett javaslatok sorra elbuktak több mint 30 amerikai államban, Philadelphián kívül csupán a kaliforniai Berkeleyben szavaztak meg hasonló intézkedést.
Az üdítőitalipar több millió dollárt áldozott a javaslatot ellenző reklámkampányra, amelyet arra alapoztak, hogy az új adó a fogyasztókat fogja terhelni.
A multimilliomos Harold Honickman, akinek vagyona az alkoholmentes üdítők palackozásából származik, nagyjából 1,7 millió dollárt költött az adó bevezetése elleni harcra és állítása szerint perre viszi az ügyet.