Az adatrögzítő rendszer tanúsága szerint a mozdony vezetőjének látnia kellett a dupla sárga figyelmeztető fényjelzést, amelyet rövid időn belül egy továbbhaladást tiltó piros jelzés követett. A lapértesülések szerint a rögzített adatok azt mutatják, hogy a vezető látta is a figyelmeztető jelzést, mivel sebességét 110 kilométer/óráról csökkenteni kezdte. Ám a fékezést túl későn kezdte meg, ezért - noha elegendő ideje lett volna a szerelvény megállítására - 90 kilométer/órás sebességgel belecsapódott az előtte várakozó tehervonatba.
A vasúttársaság korábban arról tájékoztatott, hogy a balesetet a vasúti jelzőrendszer hibája okozhatta, mert - a feltételezések szerint villámcsapás következtében - valószínűleg nem működött megfelelően.
Az SNCB belga vasúttársaság adataira hivatkozva a lap megemlíti, hogy Belgiumban 10 700, figyelmeztető jelzéssel ellátott fontos vagy veszélyes vasúti szakasz van, és ebből 3200-nál nincs kiépítve automatikusan működésbe lépő fékrendszer. Az adatok hasonló arányt mutatnak a Hollandiában vagy Svájcban kiépített ilyen típusú berendezéseknél - teszik hozzá.
Az automatikus fékezést egyébként a mozdonyvezető kikapcsolja azzal, ha áthaladáskor gombnyomással visszaigazolja, hogy látta a figyelmeztető jelzést. A belga lapértesülések szerint ez most is így történt. A baleset vasárnap késő este, nem sokkal 11 óra után következett be a vallóniai Saint-Georges-Sur-Meuse településnél. A személyvonat mintegy 90 kilométer/órás sebességgel rohant bele egy tehervonatba. A hatkocsis szerelvényen a vasúttársaság közlése szerint összesen mintegy negyven ember utazott, az első két kocsi az ütközésben összeroncsolódott. A balesetnek három halálos áldozata van, kilenc embert különböző súlyosságú sérülésekkel kórházba vittek, további 27 embert pedig könnyebb sérülésekkel kezeltek.