Kora délután ért véget tegnap a hatodik taxisdemonstráció Budapesten, melyet a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért szerveztek. Bár a tüntetők elégedettek az Országgyűlés előtt lévő törvényjavaslattal, de mostani petíciójukban azt kérik: a törvény hatálybalépéséig is, a hatályos jogszabályok alapján Budapest egész területén rendeljenek el 24 órás fokozott ellenőrzést.
Az Országgyűlés előtt lévő javaslat szerint blokkolhatnák a internetes oldalakat, amelyek közvetlen hozzáférést biztosítanak a jogellenes diszpécser-szolgáltatáshoz. Ha egy szolgáltató a blokkolásnak nem tesz eleget, akkor 50 000-200 000 forint közötti bírsággal sújtható, ami többször is kiszabható. Az engedély nélkül fuvarozókat 9 büntetőponttal sújtanák, ismételt szabálysértés esetén pedig még egyszer kilencet. Ennyi büntetőpont a jogosítvány automatikus hat hónapos bevonását jelentené.
Az Országos Taxis Szövetség ezúttal sem vett részt a demonstráció szervezésében. A szervezet elnöke, Metál Zoltán azt mondta az Origónak, szerintük a tüntetés okafogyott, mert a törvényjavaslat is azt bizonyítja, hogy a kormány komolyan foglalkozik a személyszállítás kérdésével.
„Az Uber továbbra is a párbeszédet szorgalmazza és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jelezte, hogy ők is nyitottak erre” – írta a cég a portál kérdésére. Szerintük blokkolás helyett konstruktív megoldásra van szükség, ami lehetőséget ad mind a hagyományos, mind pedig az alternatív piaci szereplők működésére. Ezzel kapcsolatban konkrét megoldási javaslatot juttattak el a tárca képviselőinek.
Eközben az Országgyűlés megkezdte a vitát a javaslatról, amellyel a kormány szándékai szerint akár be is tilthatják az Uber tevékenységét.
A Fidesz egyetért azzal a kormányzati törekvéssel, hogy rendet kell tenni a személyszállítás piacán, és elfogadhatatlannak tartja, hogy egyesek "feketén taxiznak", míg mások legálisan szállítják az utasokat és megfizetik az adót.
Az LMP szerint az utasok érdekeit kell szem előtt tartani Uber-ügyben és a a taxis társaságoknál alkalmazott hatósági ár eltörlését javasolja. A taxisok egy új technológia ellen tiltakoznak, miközben valójában azzal a rossz és túlszabályozó fővárosi rendelettel van a baj, amelyik megakadályozza, hogy a taxisok "labdába rúgjanak" az Uberrel szemben - véli a PM. A DK olyan szabályozás kialakítását javasolja, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania. Az Együtt úgy véli, mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs.
Ne utazz taxival június 1-jén! – hangzik a felhívás, amelyet a Facebookon tettek közzé megelégelve, hogy az Uber és más magánszemély-szállítási szolgáltatások miatt tüntető taxisok időről időre megbénítják Budapest életét.
Eddig már 10 ezren jelezték, hogy nem ülnek taxiba.
Lefulladt a brit taxispiac az Uber térhódítása miatt
Teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac a mobilalkalmazásra épülő Uber térhódítása miatt - írta keddi riportjában a Financial Times. Az év első négy hónapjában 97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban. A brit cégbíróság a tavalyi első négy hónapban 290, 2014 azonos időszakában 300, idén január-áprilisban azonban mindössze nyolc új hagyományos taxivállalatot jegyzett be. A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben azt Uber megjelent a piacon. Az Uber mindeközben megállíthatatlanul terjeszkedik: 2014-ben négy, tavaly már 18 brit nagyvárosban volt elérhető a cég szolgáltatása, sofőrjeinek száma pedig meghaladja a 30 ezret. A londoni sofőrök 20 százaléka már az Ubernek dolgozik.
A világhírű hagyományos londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyévi tanfolyam szükséges, amely alatt - a vizsgaelőírásoknak megfelelően - legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni. A "tudást"rendszeresen frissíteni is kell, és időközönként újból vizsgázni kell belőle. Az Uber érvelése szerint azonban a modern műholdas navigáció korában ilyen szintű tudásra nincs szükség.