Még az időjárás is kegyeibe fogadta a nemzetközi munkásmozgalom nagy seregszemléjét – hogy röviden idézzünk a Közhelyszótárból. Ráadásul anyák napja is május elsejére esett, ezért szaporáztuk is a kilométereket, hogy le ne maradjunk a – hivatalos nevén – Vál-völgyi kisvasút premierjéről. Tréfán kívül: arra gondoltunk, hogy fürtökben lógnak majd a vagonokon a kisgyermekes családok, hogy Orbán Viktor után végre maguk is birtokba vegyék dolgozó népünk – és az európai adófizetők - nagy ajándékát Felcsútnak.
A SZERZŐ FELVÉTELE
Ehhez képest a tízórás indulás előtt harminc perccel néhány sajtóstábon kívül nemigen mutatkozik érdeklődő. Van idő hát megcsodálni azt a három zsák szemetet – meg némi resztlit -, amit a pénztár bejárata elé rakott a gondos személyzet. Erős a gyanúnk, hogy a szombati titkos megnyitó emlékeit láthatjuk. Persze semmi baj, hiszen az épület zárva, ma ingyen van a „fincsi”. Zárva vagyunk, böki oda nem épp utasbarát módon egy ifjú hölgy a „restiben”. Jogos kérdésünkre, hogy de végtére mikor nyitnak, már a válasz is nagyon felcsúti: tízkor. Amikor elmegy a vonat? Igen.
Nem tudjuk, hogy azért ilyen-e a vendéglátás, mert már Ráhel irányítja vagy, mert még nem. Bámészkodunk hát. A színben ott áll a VIP vagon, a végére barmolt muzeális légkondival – a látogatók kedvence, mint egy különc orangután az állatkertben. Nem, azon nem lehet utazni. A helyiek szerint nem is azért csinálták, hanem csak úgy heccből, csakazértis, mert jópofa. Egy vasutas szerint viszont állítólag ki lehet majd bérelni a „luxus-tárgyalókocsit”, de hogy kitől, hogyan, mennyiért – és minek? - arról senki nem tud semmit.
A SZERZŐ FELVÉTELE
Egy vasutas kéri, hogy ne fényképezzük le piros babmérő sapkáját, vagy csak oldalról, mert azon a MÁV emblémája látható, ők meg ugye nem mávosok. Majd lesz saját jelvény is, ha lesz, de addig ezt takarni kell… (Hogy honnan szajrézhatta Lőrinc ezt az egyensapkát, azt sem tudja senki.)
Nézegetjük a fapados vagonokat, melyekkel ezer forint retúrban a majdnem hat kilométeres pálya. A kerékpárjegy 350 forint, ámbár oda még egy görkorcsolyát sem lehetne baj nélkül fölvinni. Láttunk egy apukát, aki az összecsukott babakocsival is megizzad. A három vagonban hivatalosan összesen 162 fő fér el. Ebből nehéz lesz összehozni az EU-nak behazudott napi 7000 utast. Különösen, hogy ma az ingyenes nyitónapon sincsenek többen 30-40-nél, felük is újságíró. Persze megint csak a fanyalg, a kötözk.
Rozsdamarta csomagtartók, óriási ebédlőasztalok A SZERZŐ FELVÉTELE
Mondjuk, az sem lett volna butaság, ha a poggyásztartókat abból a 600 millióból lefestették volna, és nem a kalapácslakk alól kiütő rozsda dominálná a színvilágát. Aki pedig ebédlőasztalokat tervezett az ülések közé, annak minimum száradna le a keze! Most nem az a kérdés, hogy egy maximum húszperces út alatt ki tervez nagyétkezést, hanem az, hogy vagy asztal vagy az utas lába. Az asztal győzött. Igaz, az izgalomtól kipirult arcú kis lurkóknak ez secko jedno.
A SZERZŐ FELVÉTELE
A vécé a ház névjegye, szokás mondani, és csakugyan. Benyitunk a higiénikusan, a vasúti töltésre öblítős helyiségbe, és… És nincsenek szavak. Nem tudjuk, hogy részeg kőműves szerelte-e össze vagy beszívott bölcsész, de nincsen ott semmi rendben, oda a dolgok be vannak hányva. 18-as karikával ellátott fényképen mutathatnánk csak be azt a szutykos, rozsdás, csap, és/vagy ülőke nélküli, hulladékokkal is teleszórt, rozsdás – vagy mástól barna - halmazt, amit láttunk. A három vagonból kettőé ilyen, a harmadik zárva volt, el sem merjük képzelni, ott mi lehet benn. Egy biztos: DNS-t bőven találhatna, aki ott telefont keresne. Két esetet vélünk lehetségesnek. Az egyik, hogy ennyi tellett a futballakadémia vasútmodellezőitől, esetleg saját igényeikhez alakították a mellékhelyiséget. A másik, hogy minden pöpecre sikerült, csak a szombati protokollvendégek tették taccsra az egészet. Egyik rosszabb eshetőség, mint a másik. (A végállomásokon elegáns kis faházikók szolgálnak illemhelyként. Valójában viszont két-két Toi-toi mobilvécét deszkáztak körül. De hát, „jóvanazúgy.)
Biztosak vagyunk benne, hogy a Demokratikus Koalíció aktivistái a büfésnek dolgoznak, mert mielőtt épp indulnánk a sok megrázkódtatás után, tíz előtt odafekszenek a sínekre. Vonat sehová, vendéglátó kinyit. Illő módon körbefotózzuk a demonstrációt, majd meginnánk egy ásványvizet, ha már… Aki nem autóval jött, sört is kér, meg Unicumot, kávét, miegymást. És ha az előbb az utasbarátságtalanságot kértük számon a személyzeten, most megállapíthatjuk, egyvalamivel tényleg nem zaklatják az utazóközönséget: a nyugtaadással - bár az is lehet, hogy online vannak bekötve Andy Vajnához.
Egy vendéglátós áll előttünk türelmesen a sorban, s megjegyzi: ezek a „sört a borral keverő” hölgyek is ma látják először a pult másik oldalát. (Az árfekvés nagyjából olyan, mint amit Mészáros Lőrinc megszokott Bitay Mártonnal a Four Seasonsben.)
Fél óra sem múlik el, a gyerekek már tűkön sivalkodnak, hogy a sínen fekszenek a nénik, és nincsen sihuhuhú, mire befutnak a rendőrök hat autóval, és egy alkalmi jogászprofesszorral. Ő, mint bemutatkozik, Oláh István szolgálatparancsnok. Közli a sajtómunkásokkal, hogy a Kúria április 27-én úgy döntött, ki kell takarni a rendőrök arcát a felvételeken, ehhez tartsuk magunkat. Élénk derültséget keltve felszólítja a kamerás embereket, hogy azonnal távozzanak az egy szem sínpár közül, mert életveszélyes ott tartózkodni. Ezen még a leállított motorú mozdony vezetője is jót mosolyog, miközben a peronon ácsorog, gépének támaszkodva.
Időközben egy türelmetlen illető besétál az alcsúti végállomásról, hogy megtudja, miért várják hiába a vonatot.
Végre a DK-sok is megkapják a megfelelő figyelmet, kamerák előtt felszedik őket a zsaruk, elindul a kisvasút.
A másodosztályú fapados kisvasút mellé készült egy VIP-vagon is. Állítólag ki lehet majd bérelni a „luxus-tárgyalókocsit”, de hogy kitől, hogyan, mennyiért, arról senki nem tud semmit.
Már visszamenetben érkezünk ismét Felcsútra, de az egyenruhások még mindig az igazoltató-lapokat töltögetik. Igaz, csak úgy negyedóra telt el azóta.
Még egy manapság fontos dolgot szerettünk volna megtudni, de végül hitünkben is meginogtunk. Kiderült, hogy a vasutat még egyetlen felekezet papja sem áldotta meg, ami azért manapság gyanakvásra ad okot. Igaz, vasárnap van.
Miniszterelnöki üzent az ellenzőknek
A közlésékkel ellentétben egy nappal korábban indult útjára először a felcsúti kisvasút, amit személyesen Orbán Viktor adott át. Az ott lévő újságírók által üzent a 600 milliós uniós támogatásból megvalósuló beruházás támadóinak: közismert jelenség, hogy minden, ami épül, gyarapodik, létrejön, "annak nem örülünk, hanem valahogyan próbáljuk támadni, valahogy kikezdeni", ezt cinizmusnak lehet nevezni, de "cinizmusból még nem épült semmi". Orbán szerint ha a bírálókra hallgatnának, soha semmi nem történne Magyarországon, de "a síneket le kell rakni, az országot építeni kell". Kifejtette: az 1970-es években felszámolt vasutat még az 1800-as években hozták létre Bicske és Székesfehérvár között.
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs
Az új kisvasút ennek a vonalnak csak egy rövid, a felcsúti Pancho Aréna és az Alcsúti Arborétum közötti szakaszán épült meg, de el kellene vinni Bicskéig - mondta. A második szakasz ütemterve készen van, "meglátjuk, hogy pénzünk is lesz-e rá" - fogalmazott -, mivel jelentős önerőt kell vállalni, amelyet a mostani fejlesztéshez a futballakadémia alapítványa adott. Az alapítványt egyébként ő alapította, az elnöki székben pedig Orbán jóbarátja, Felcsút milliárdos polgármestere, Mészáros Lőrinc ül. A kormányfő a megynyitón azt is ismertette: Magyarországon tizenöt erdei kisvasút van, amelyekre 2015-ben nyolcszázezer ember váltott jegyet. Ebből kitűnik, hogy a kisvasútra épülő turizmusra komoly igény van az országban. Az utóbbi években hét kisvasút épült, beleértve a szombaton átadott Vál-völgyit is. Egyrészt fejleszteni kell a meglévőket de van javaslat arra is, hogy a kisvasutak számát tovább növeljék - mondta. A kormányfő kedvenc falujában épült kisvasút 600 millió forint vissza nem térítendő Uniós forrásból valósult meg. Az előzetes tanulmányok szerint a vonalon naponta 2-7 ezren utazhatnak majd. Emlékeztetőül: Felcsúton 1800-an élnek. A meghosszabbításra tervezett beruházás Etyeken nagy tiltakozást váltott ki a lakosság körében, mert a tervezett nyomvonal magántelkeken vezetne át.