kisvasút;felcsúti kisvasút;

Korábbi felvétel. FOTÓ: Népszava

- Orbán egy nappal korábban adta át a felcsúti kisvasutat

A tervezettnél egy nappal korábban, május elseje helyett ma indult útjára először a felcsúti kisvasút, amit Orbán Viktor adott át. A miniszterelnök beszédében így üzent a 600 milliós uniós támogatásból megvalósuló beruházás támadóinak: Közismert jelenség, hogy minden, ami épül, gyarapodik, létrejön, "annak nem örülünk, hanem valahogyan próbáljuk támadni, valahogy kikezdeni", ezt cinizmusnak lehet nevezni, de "cinizmusból még nem épült semmi" - mondta a kormányfő.

Orbán szerint ha a bírálókra hallgatnának, soha semmi nem történne Magyarországon, de "a síneket le kell rakni, az országot építeni kell".  A miniszterelnök kifejtette: az 1970-es években felszámolt vasutat még az 1800-as években hozták létre Bicske és Székesfehérvár között. Az új kisvasút ennek a vonalnak csak egy rövid, a felcsúti Pancho Aréna és az Alcsúti Arborétum közötti szakaszán épült meg, de el kellene vinni Bicskéig - mondta.

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

A második szakasz ütemterve készen van, "meglátjuk, hogy pénzünk is lesz-e rá" - fogalmazott -, mivel jelentős önerőt kell vállalni, amelyet a mostani fejlesztéshez a futballakadémia alapítványa adott. Ismertette: Magyarországon tizenöt erdei kisvasút van, amelyekre 2015-ben nyolcszázezer ember váltott jegyet, amiből kitűnik, hogy a kisvasútra épülő turizmusra komoly igény van az országban. Az utóbbi években hét kisvasút épült, beleértve a szombaton átadott Vál-völgyit is. Egyrészt fejleszteni kell a meglévőket de van javaslat arra is, hogy a kisvasutak számát tovább növeljék - mondta Orbán Viktor.

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

A szombaton átadott Vál-völgyi kisvasút 600 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatással valósult meg. A távlati cél, az egykor létező, korábban használt nyomvonal felélesztése, ezzel a térség turisztikai fejlődésének megindítása. Az elképzelések szerint más kisvasutak mintájára összekapcsolnák az érintett turisztikai és szórakoztatóközpontokat. Az elmúlt években az ország erdei vasútjai 2,7 milliárd forint értékben újultak meg: ez hét uniós projektet jelent, melyek közül ötről (például a lillafüredi, a szilvásváradi és a Börzsönyben épült erdei vasútról) 2010 előtt született döntés.

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

Korábban írtuk: Rövid videón mutatta be a nol.hu a napokon belül elinduló felcsúti kisvasutat, amiről Orbán Viktor kormányfő nemrégiben azt mondta, minél inkább támadják, annál hosszabb és drágább lesz. A Vál-völgyi kisvasútnak lesz rendes, fapados vagonja is, de lesz egy olyan is, amiben van légkondicionáló, vajszínű műbőrülések, áram és folyó víz is. Sőt, az egymás felé fordított foteleknek köszönhetően akár tárgyalásokat is lehet tartani.

Az Orbán Viktor kedvenc falujában épülő vasútvonalat a kormány kiemelt beruházássá minősítette. Az előzetes tanulmányok szerint a vonalon naponta 2-7 ezren utazhatnak majd. A beruházás Etyeken nagy tiltakozást váltott ki a lakosság körében, mert a tervezett nyomvonal magántelkeken vezetne át.

Holnap május elseje, úgy tűnik azonban, hogy az idei majális nem csak a ringlispilről, virsliről és sörről fog szólni, de a politikáról is. Gyurcsány Ferenc például lefújta a DK-s rendezvényt, amit a Városligetben tartottak volna, az ellenzéki párt szerint ugyanis a főváros politikai okokból háromszorosára emelte a területbérleti díjat. Az MSZP ugyanakkor megtartja idei majálisát, az egyik fő szónokuk ráadásul a PM-es Karácsony Gergely lesz, ami azért érdekes, mert a Liget projektet támogató MSZP-Fidesz koalíció miatt éles ellentét alakult ki a városligeti fákat nagy erővel védelmező zuglói polgármester és a XIV. kerületi szocialista képviselő, Tóth Csaba között. Az Index úgy tudja, hogy a zuglói szocialisták fejében az is megfordult, hogy bojkottálják az egész majálist.