Tarlós István szerint érthetetlen gyűlöletkeltés zajlik a római-parti védmű ügyében. Azt 25 éve meg kellett volna már építeni - tette hozzá. A főpolgármester közölte azt is, az Országos Vízügyi Főigazgatóság április 22-én tájékoztatta arról, hogy a partmenti nyomvonalat támogatja.
A gyűlöletkeltésre, mint érvek nélküli címkére nem érdemes reagálni, az érthetetlenre azonban igen:
Két napja a Párbeszéd Magyarországért III. kerületi szervezetének tüntetésével indult a fővárosi közgyűlés ülése. Béres András, a PM helyi vezetője elmondta, a Római-parti gát építése miatt is elképesztő mennyiségű fát, 1500 példányt készülnek lemészárolni, ez ellen tiltakoznak.
MTI fotó
Lányi András, az ELTE Társadalomtudományi karának humánökológia szakoktatója tavaly augusztusban nyilatkozott az ügyben a Népszavának, mint elmondta, a problémák már az alapok elhelyezésénél kezdődhetnek. A mobilgát egy betonalapon fog állni, amelynek megépítése már önmagában is számos káros hatást idéz elő. Ennek oka, hogy a betonkeret olyan mértékű feltöltést igényel, amelytől a partszakasz természet közelisége pusztulhat el. A vízszint emelkedésével felborul az élővilág.
Kéméndi Zsolt tájrendező- és kertépítő mérnök szerint – ahogyan hivatalos oldalán volt olvasható - az utóbbi évtizedekben kialakult fövenyes partszakasz kísérő növényzetével és galériaerdőivel teljes egészében eltűnik. Az újonnan kialakítandó töltés - funkciójából adódóan - vizet át nem eresztő anyagból készül, a gátépítéssel járó feltöltés pedig teljesen megváltoztatja majd a part arculatát. Fákat nem lehet majd ültetni sem a töltésre annak anyagának védelme érdekében, sem a gát házak felőli oldalára a szervizút, valamint a védőtávolságok miatt.
Tarlós István szerdán a mobilgátról zajló vita végén ígéretet tett a tervek bemutatására a közgyűlésben. A római-parti gát építési költsége egy hét alatt 2,7 milliárddal emelkedett. A múlt héten még azt mondta a főpolgármester, hogy a gátemelés 10 milliárdba kerül, az e hét szerdai előterjesztésben már 12,7 milliárd szerepelt. Fakivágás pedig mindenképpen lesz.
Horváth Csaba sajtótájékoztatón reagált a főpolgármester bejelentéseire. Szerinte Tarlós nem érti Budapestet, a várost jogszabályok halmazaként, nem pedig az itt élők közösségeként fogja fel. A szocialisták fővárosi képviselője szerint a városvezetőnek hat hivatali éve alatt nem sikerült megállapodnia a kormánnyal a BKV finanszírozásáról. "A teljesítményt arroganciával nem lehet pótolni" - tette hozzá. A Római-parti gát kapcsán pedig arról beszélt: két évnyi tervezgetés után az embereknek joguk van tudni, milyen megfontolás alapján melyik megoldást választják.
Bús Balázs (Fidesz-KDNP), Óbuda-Békásmegyer polgármestere arról beszélt, hogy a céljuk a teljes csillaghegyi-öblözet megvédése mellett a Római-part üdülőövezeti fenntartása, a rekreációs, szabadidős, idegenforgalmi és sportolási funkciók megőrzése és fejlesztése. Kiemelte, a jelenlegi Nánási út és Királyok útja vonalában húzódó, a főváros által elsőrendű védvonalnak tekintett úgynevezett nyúlgát mai állapotában nem felel meg a jogszabályi követelményeknek. Magassága nem kielégítő, szelvénye kisebb az előírtaknál, problémát jelentenek a kapubehajtók, átvágások, valamint az ártéri rézsűben húzódó fasor.
A 3-as metró felújítása kapcsán Tarlós István egy sajtóinformációra reagálva elmondta: az első felújított szerelvénynek a szerződés szerint június 2-án kell megérkeznie. A 3-as metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásra vonatkozó kérdésre válaszolva elmondta, hogy a leggazdaságosabb megoldás mellett tette le a voksát. Az ügyben szerdán tett bejelentésre nem volt sem kormányzati, sem fővárosi felhatalmazás - közölte, egy buszgyártó cég két nappal ezelőtti bemutatójára utalva.
A taxis demonstrációkról szólva azt mondta, hogy felülvizsgálják a fővárosi taxirendeletet, de az nem fogja megoldani az Uber-ügyet. A fővárosi taxirendelet ma is vonatkozik az Uberre, csak egyszerűen nem tartják be. Szerinte jogszabállyal lehetne rendezni a kérdést.
A kerékpáros közlekedést érintve Tarlós István arról beszélt, a kérdéssel foglalkozó munkacsoportba a kerékpárosok képviselői mellett valószínűleg meg fogja hívni az autósok képviselőit is, az Autós Nagykoalíció kérésének eleget téve. A főpolgármester visszautasította és kikérte magának, hogy a holland nagykövet "egy éjszakai bárból üzenget" neki a kérdésben.
A Budapesti Fesztiválzenekar fővárosi támogatása kapcsán, Fischer Iván zeneigazgató nyilatkozatára reagálva visszautasította, hogy a támogatási összeg meghatározása a városvezetés "konok és erőszakos" döntése volt. Arról - mondta - a Fővárosi Közgyűlés döntött többséggel. Tarlós István kijelentette: a város nem pazarol, hanem takarékoskodik, és a kultúrát támogatja "olyan mértékben, hogy addig nyújtózkodik, ameddig a takarója ér".