Renée Fleming;Metropolitan;Desdemona;

Forrás: Renée Fleming/Facebook

- Közelkép - Renée Fleming „ezüst lakodalma”

Az operaművészet egyik mai nagyasszonya, Renée Fleming „ezüstlakodalmat” ünnepel. Kereken negyed évszázada, 1991. márciusának közepén lépett első ízben a New York-i Metropolitan színpadára. 

Nyomban parádés szerepben, Mozart Figaro házasságának grófnéjaként. Elénekelte a második felvonás elején a csodálatos „Porgi amor” áriát, amelyben férje hűtlenségén kesereg, a csapodár Almaviváén, aki a bűbájos szolgálólányra, Susanne-ra vetett szemet. Aztán ezzel az ugyancsak szomorú leányzóval és mátkájával, Figaróval szövetkezik össze, hogy csapdába csalják a kicsapongót, és a fináléban győzelmet ünnepelhessenek, Rosina grófné visszaszerzi a szoknyavadászt.

Flemingnek, aki a Callast követő szoprán nemzedék ugyancsak imádott egyik istennője lett, megszaporodtak parádés alakításai, miként vendég föllépései is a nagyvilág minden táján. A hozzá hasonlóan páratlan sikerű tenorok oldalán elénekelte Verdi Otellójában Desdemonát, Richard Strauss Rózsalovagjában az olasz énekes társaságában a tábornagynét, a Traviata Violettáját London királyi dalszínházában, a remek máltai Joseph Calleja társaságában. Más árnyalat, mint a páratlan Callas volt ugyanebben a szerepben, de híres DVD fölvételén a rajongók ugyanúgy lelkesednek érte, mint a hajdani díváért, nem kevésbé bámulatos alakítás az övé.

A művésznő hírnevét és nagyszerű színészi tehetségét a színház fölhasználja arra is, hogy a DVD-k felvételein bemutassa a Met vendégsztárjait, a felvonások között interjúkat készítsen azokkal, akik kiválóan beszélik az angol nyelvet. Mint a dalszínházi művészet nagyasszonya kitűnően ismeri az alkotásokat, a komponistákat, a jellemeket, remek beszélgető partner mindenkivel. Hívei körében ezzel is élményt nyújt a zenerajongók táborában.

Az évfordulót a Met fölhasználja arra is, hogy szélesítse a Fleminget netán még nem kellően ismerők körét. Csaknem harminc felvételt kérhetnek azok, akik gyarapítani óhajtanák élményeiket, köztük annak a 2008-2009-es éjszakai operagálának a rögzítését is, amely páratlan siker volt világszerte.

Malek Andrea szerint komoly kihívás mászkálni országok között, több nyelven beszélni, több nyelven gondolkodni. Ez igencsak termékeny. Ahogy az is, hogy több műfajban otthonos. A Vadon Nő című estjében például, ami tizedikétől a Centrál Színház repertoárjára kerül, nem csak énekel, hanem verseket is mond.