Francia Nagydíj;Michelisz Norbert;Zengő Motorsport;WTCC;

Michelisz Norbert idén már a gyári Hondával vág neki a szezonnak FORRÁS: FACEBOOK

- Magyaros WTCC

„Három a magyar igazság” – írta ki Twitteren a túraautó-világbajnokságban (WTCC) szereplő, idén a gyári Hondához kerülő Michelisz Norbert, miután a Zengő Motorsport két fiatal tehetsége, Ficza Ferenc és Nagy Dániel is lehetőséget kapott a sorozatban. Az idénynyitó Francia Nagydíjon azonban még lehet, hogy csak két versenyző képviselheti Magyarországot.

Már januárban felrázta a magyar motorsport világát, hogy a kétszeres privát világbajnok Michelisz Norbert átigazolt a túraautó-világbajnokságban (WTCC) szereplő gyári Hondához. A 31 éves versenyző korábban lapunknak elmondta, nagyon örült annak, hogy egykori csapatából, a Zengő Motorsportból magával vihette versenymérnökét, Bári Gergőt, utólag azonban kiderült: korai volt a lelkesedése. Annak érdekében, hogy ne alakuljon ki "klikkesedés" az istállón belül, Gabriele Tarquini korábbi versenymérnöke, az olasz Andrea Cisotti foglalkozik majd Michelisszel, míg Bárinak a csapattárssal, a portugál Thiago Monteiróval kell együttműködnie. A gyári Honda harmadik tagja a 2012-es szezon brit világbajnoka, Robert Huff.

A szezonnyitó Francia Nagydíjat ezen a hétvégén rendezik, ezúttal azonban nem csak Micheliszért szoríthatunk. Hosszas találgatás előzte meg a Zengő Motorsport pilótáinak kilétét. Sőt, sokáig arról volt szó, hogy a magyar együttes tavalyhoz hasonlóan egy versenyzővel indul, azonban a svéd NIKA Racingtől sikerült szereznie egy Honda Civicet. Ezzel 2012 után indítanak két pilótát Zengőék: akkor Michelisz társa Wéber Gábor volt.

Zengő Zoltán csapatmenedzser választása az istálló Junior Teamjének két fiataljára eset. Egyikük az a 19 éves Ficza Ferenc, akinek az édesapja (idősebb Ficza Ferenc) tizenegy bajnoki címet szerzett a túraautós és GT-bajnokságokban. A szekszárdi születésű tehetség már öt évesen elkezdett gokartozni, 2005-ben és 2006-ban meg is nyerte a Kadet 60-as géposztályt, 2007-ben pedig a Rotax Mini Max kategóriában lett összetett 3. helyezett. 2010-ben már a Suzuki Kupában indult, és bajnok is lett. Ekkor még csak 14 éves volt, amivel minden idők legfiatalabb magyar bajnokának számít a mai napig. Két évvel később a túraautó Európa-bajnokságba (ETCC) is belekóstolt egy Alfa Romeo 156 WTCC-vel. Első Eb-futamán 3. lett Monzában. 2013-tól a SEAT León Európa-kupában versenyzett, amit egy évvel később majdnem meg is nyert, 2015-ben pedig futamgyőzelmet szerzett a hungaroringi ETCC-futamon.

A másik WTCC-újonc a 18. születésnapját még csak idén, április 9-én ünneplő Nagy Dániel. A budapesti tehetség sportos családból származik: édesapja és édesanyja is versenyzett korábban, testvére pedig a vízilabda-válogatott kapusa, Nagy Viktor. A „kisebbik Nagy” két bajnoki címet (2013, 2015) szerzett az RCM Suzuki Kupában. Tavaly pedig egy általa még sosem vezetett SEAT-tal márkán belül a legjobb eredményt érte el a Red Bull Ringen rendezett TCR-futamon. Így összesen három magyar indul a WTCC-ben, egyedül a franciák – akik négyen vannak – képviselik többen hazájukat. Nagy viszont nem biztos, hogy rajthoz áll a hétvégén, mivel még nem készült el teljesen az autója.

A Zengő Motorsport kifejtette, hogy bár nehéz Michelisz helyére érkezni, nem az ő utódait kereste, hanem új egyéniségeket. „Szeretnénk, ha most nem megfelelni akarnának, hanem magukhoz képest a legtöbbet fejlődni. Ne hasonlítsuk őket senkihez – fogalmazott a magyar csapat. – Michelisz már a dobogóért kell, hogy harcoljon a ’jedik’ között. A mi ’padavanjaink’ persze velünk együtt álmodhatnak a sikerről. Elég, ha tudják, hogy átjárja őket az erő."

Francia Nagydíj
Első verseny: 2005 (2014 óta Paul Ricard-ban)
Legtöbb győzelem: Jörg Müller (német), Alain Menu (svájci), Augusto Farfus (brazil), José María López (argentin) 2-2
Pálya hossza: 3,841 méter
Körök száma: 16 (első futam), 17 (második)
Körrekord (versenyen): José María López (argentin, Citroën) 1:31.148 (2015)
Tavalyi győztesek: Sébastien Loeb (francia, Citroën) az első futamon, José María López (argentin, Citroën) a másodikon

A magyar csapat nem vásárolta meg a 2016-os fejlesztéseket. Egyrészt azért, mert nagyon drágák, másrészt Michelisz távozásával több tervező és szerelő is elment az istállótól, ezért ebben az évben a cél a tanulás. A pontszerzés így egyelőre még bravúrnak számítana. Korábban megszoktuk, hogy piros-feketében pompázik Zengőék Hondája, azonban idén ez is változik. Az alakulat húsvét hétfőn közzétett egy fotót az autó egyik részletéről, mely fehér, fekete, ezüst, és neonzöld színekben tündököl.

A 2016-os mezőny
Gyári csapatok
Lada: Gabriele Tarquini (olasz), Hugo Valente (francia), Nick Catsburg (holland)
Honda: Michelisz Norbert (magyar), Robert Huff (brit), Tiago Monteiro (portugál)
Citroën: José María López (argentin), Yvan Muller (francia)
Volvo: Fredrik Ekblom (svéd), Thed Björk (svéd)
Privát csapatok
Sébastien Loeb Racing: Tom Chilton (brit), Grégoire Demoustier (francia), Mehdi Bennani (marokkó)
ROAL Motorsport: Tom Coronel (holland)
Campos Racing: John Filippi (francia), a másik pilóta kiléte lapzártánkig ismeretlen volt
Münnich Motorsport: René Münnich (német)
NIKA Racing: John Bryant-Meisner (svéd)
Zengő Motorsport: Ficza Ferenc (magyar), Nagy Dániel (magyar)


A Francia Nagydíj időmérő edzése szombaton 15.00 órakor (Tv: Eurosport 2) kezdődik, az első futam vasárnap 12.15 órakor (Tv: Eurosport 1, M4 Sport), míg a második 17.15 órakor (Tv: Eurosport 1) rajtol.

Jóllehet, azért a barátságos mérkőzésekből nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, a kedd esti európai találkozók helyenként igen élvezetes játékot hoztak.