Elmondta: a kormány szigorú, mindenkire egységes szabályozás megalkotását látja indokoltnak.
A kabinet tárgyalásokat kezd a taxisokkal, ezek két mederben zajlanak majd. Egyrészt egy hosszú távú, mindenkinek előnyös szabályozást akarnak, amely szabálysértési szankciókat is tartalmaz és adózási szempontból is végrehajtható. Másrészt - amíg ez nem születik meg, ami minimum másfél hónap - egy olyan átmeneti rendszerre van szükség, amely alapján szankciók vezethetők be azokkal szemben, akik megsértik a jelenlegi jogszabályokat - közölte az államtitkár, aki az átmeneti rendszer várható elemei között említette az adóhatósági ellenőrzéseket.
A kormány arra kéri a taxisszervezeteket, hogy függesszék fel a demonstrációjukat, kezdjék meg a tárgyalásokat, amelyek folytatására a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot hatalmazta fel a kabinet.
Arra a kérdésre, hogy be fogják-e tiltani az Ubert, Tuzson Bence azt felelte: nem betiltásról van szó, hanem egységes feltételekről, arról, hogy a szigorú személyszállítási előírások legyenek érvényesek mindenkire.
Kora délután Gelencsér Zsolt a Bajcsy-Zsilinszky út és az Andrássy út kereszteződésénél tartott sajtótájékoztatón bejelentette: felkérték Juhász Pétert, az Együtt alelnökét, hogy közvetítsen a szereplők között, vonja be a politikai pártokat a megoldáskeresésbe annak érdekében, hogy ügyüknek nagyobb legyen a társadalmi támogatottsága. Kérdésre válaszolva hangsúlyozta: a rendezvény továbbra is politikamentes.
A fővárosi taxistüntetés egyik szervezője ismertette a tüntetők követeléseit is, például, hogy minden érintett egyetértésével alakítsák át a személyszállítás szabályozását. Követelik azt is, hogy haladéktalanul kezdődjön szakmai egyeztetés a főváros, a kormány és a tüntetők között. A kormány péntekig hívja össze az egyeztetést, jövő hét végéig pedig szülessen megállapodás, "mert ha nem, országossá terjesztik ki az akciót" - mondta.
Azt szeretnék, ha versenyhelyzet lenne és minden személyszállítással foglalkozó szereplőre azonos feltételek vonatkoznának - jelentette ki, hozzátéve: a törvénynek betarthatónak kell lennie és be is kell tartatni.
Juhász Péter, az Együtt alelnöke a sajtótájékoztatón azt mondta, maga sem szeretné, ha pártpolitikai síkra terelődne az ügy. Nem a piac egyes szereplői ellen kell fellépni, hanem azzal szemben, aki a szabályozást hozza és lehetővé teszi, hogy ne egyenlő feltételekkel, ne a szabad verseny keretei között dolgozzanak a szereplők - fogalmazott.
Hangsúlyozta: elfogadhatatlan, hogy amíg központilag szabályozzák a taxisoknak a szolgáltatás árát, addig van olyan piaci szereplő, aki változtatja az árait. Elfogadhatatlannak nevezte az is, hogy a taxisoknak akár 6-800 ezer forintot is fizetniük kell egy évben és szigorú ellenőrzéseket kapnak, míg mások nem.
Ugyanakkor - mondta - nem az a megoldás, hogy mások is megkapják ezeket az elviselhetetlen terheket. Jelezte: a taxisok nyitottak arra, hogy megfelelő ellenőrzés mellett végezzék a munkájukat, viszont elvárják, hogy "mások is ugyanezt kapják", de nyitottak arra is, hogy az árakat szabadítsák fel és legyen szabad verseny.
Szólt arról is, hogy a törvénykezésnek igazodnia kell a két év alatt megváltozott piaci helyzethez, és változtatnia kell a törvényi szabályozáson. Juhász Péter szerint az állam és a főváros a saját érdekében járt el, amikor szabályozta a taxispiacot, az volt a cél, hogy "fideszes oligarcháknak játsszák át".
Hangsúlyozta: a tüntetés a szabad piac követeléséről szól, és ebben ő mindig elől fog állni. Megjegyezte: a szabad piac minden magyarnak és minden demokratikus pártnak közös ügye.
"MINDENKIRE VONATKOZZANAK AZONOS FELTÉTELEK!
- A taxistüntetés szervezőinek nyilatkozata -
A budapesti személyszállításban kialakult, mára tarthatatlan helyzet arra kényszerített bennünket, hogy tüntetéseket szervezzünk a városban, melyek napok óta tartanak. Úgy éreztük ki kell állnunk jogainkért és érdekeinkért, a taxis szakma fennmaradásáért. Egyrészről köszönjük a figyelmet, köszönjük a sok támogatást és biztatást; másrészről pedig minden budapestitől elnézést kérünk a kellemetlenségekért. Akciónk nem ellenük irányul,
A mai napon a taxistüntetés szervezői felkérték Juhász Pétert, hogy segítse ügyünket, közvetítsen a szereplők között, és vonja be a törvényhozásban tevékenykedő politikai pártokat a megoldáskeresésbe annak érdekében, hogy ügyünk minél nagyobb társadalmi támogatottsággal bírjon.
Ma több mint 10 ezer család él a Magyarországon taxizásból. Ez egy tradicionális szakma, hozzátartozik Magyarország és Budapest kultúrájához. Problémánkkal nem hagyhat minket magunkra a kormány és az illetékesek, mert a megoldáshoz nincsenek meg a megfelelő eszközeink.
Követeléseink a következők:
1. A személyszállításban megjelent új szereplők teljesen felborították a piacot. Az új helyzetet nem követték új szabályok. A szabályozatlan, kaotikus helyzet jelentős hátrányt okoz a taxistársadalomnak. Ezért követeljük, hogy gondolják át, és velünk, illetve minden érintett egyetértésével alakítsák át a személyszállítás szabályozását.
2. Haladéktalanul kezdődjön szakmai egyeztetés a fővárossal és a kormánnyal az összes érintett fél meghívásával! A kormány péntekig hívja össze az egyeztetést, jövő hét végére szülessen megállapodás, mert ha nem, országos lezárások következnek!
3. Mi nem az új rendszer, az új szereplők ellen vívjuk a küzdelmünket, hanem magunkért. Azt akarjuk, hogy minden személyszállítással foglalkozó vállalkozóra, személyre vonatkozóan legyenek azonosak a feltételek: legyen versenyhelyzet, legyenek egyenlők a feltételek!
4. A törvény legyen betartható, és azokat tartassák is be!
A taxistüntetők nyitottak az egyeztetésre és a megegyezésre: dolgozni szeretnénk, nem az utakon állni. De kiállunk és ki is fogunk állni az érdekeinkért. Éppen ezért a megegyezésig maradunk az utakon, maradnak a jelenlegi állapotok, maradnak a mostani lezárások.
Várjuk a kormány és a főváros jelentkezését felhívásunkra! - zárul a közlemény."
A kormány már megoldotta a problémát?
2018. január 1-jén hatályba lép az új taxirendelet, amely előírja, hogy csak taxisok uberezhetnek Magyarországon. ifj. Lomnici Zoltán beszélt erről a közmédiának. A kormányrendeletet még tavaly hozták meg. Lomnici elmondta, hogy a tevékenység, melyet az Uber is végez nem illegális, mivel személyszállítást lehet folytatni; ilyen a telekocsi szolgáltatás, vagy a sofőrszolgálat is, de több mint 13 ezer család megélhetéséről van szó. Viszont nincs olyan ország, ahol hosszú távon ki lehet zárni, hogy e technológiák megjelenjenek, de fontos, hogy szervezett jogi keretek közé szorítsuk a szabályozást - írja a propeller.hu.
Kitartanak a taxisok
A demonstrálók továbbra is egy-egy sávon engedik a forgalmat a Bajcsy-Zsilinszky úton, az Andrássy úton és a József Attila utcában. Több kereszteződésben nem működnek a jelzőlámpák, ezeken a pontokon rendőrök irányítják a forgalmat.
Kedd délután 60 taxis demonstrált, ma napközben még további tüntetők érkezhetnek. Nagy a forgalom a Nagykörúton és a pesti alsó rakparton is, valószínűleg azért, mert sokan ezeken az útvonalakon kerültek.
Lázár János ígérete szerint a kormány szerdai ülésén tárgyalja a taxisok ügyét. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt is közölte: mindenkivel konzultálnak, és a közlekedési államtitkárság már több alkalommal is egyeztetett a taxisok képviselőjével. Mérlegelni fognak minden javaslatot.
Megírtuk: szerda éjfélig biztosan folytatódik a taxis tüntetés a fővárosban, igaz immár legálisan. A demonstrálók száma a kezdeti nagy érdeklődés ellenére keddre visszaesett, csupán 35-40 taxi maradt a Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út és Andrássy út kereszteződésénél. Idő közben a taxis szervezetek is felszólaltak, akiknek képviselői a sofőrök tüntetési módszerével nem, de céljukkal egyet értenek. Az illegális személyszállítás előnyeivel maguk is tisztában vannak, de veszélyesnek tartják. Az ügy megoldását a tárgyalásokban látják, így levelet fogalmaztak, melyben magától Orbán Viktor miniszterelnöktől várnak segítséget.