Tarlós István;tüntetők;taxisok;Uber;taxistüntetés;

A tervek szerint ma reggel 8-ig folytatják a forgalomlassításnak beillő tüntetést FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Tehetetlenek a taxisok Uber- ügyben

A rendőrség tegnap délutáni felszólítására ismét járhatóvá vált a Bajcsy-Zsilinszky út, melyet az Uber ellen szerveződött taxisok bénítottak meg. A tüntetők még vasárnap éjszaka jelentek meg Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út és Andrássy út kereszteződésénél követelve az Uber alkalmazás elérhetőségének megszüntetését. Miután sehonnan nem kaptak érdemi válaszokat, a taxisok ma reggel 8-ig tovább demonstrálnak.

Tüntetésbe kezdtek kezdtek a fővárosi taxisok az Uber ellen. Vasárnap éjszaka, váratlanul a fővárosi Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út és Andrássy út kereszteződésénél jelentek meg a taxisofőrök mintegy 140 autóval és zárták el az utat, majd egy részük később, délelőtt 11 órakor a Városház utcában egy bejelentett tüntetésen is részt vett. Céljuk, hogy érvényt szerezzenek követeléseiknek, és kiálljanak jogaikért mindennemű illegális személyszállítással szemben.

Álláspontjuk szerint:
  • az állam vezetőinek azonnali hatállyal fel kellene számolnia a jogtalan állapotokat
  • a mobilszolgáltatóknak törölniük kellene az Uber alkalmazást az applikációk sorából
  • Tarlós István főpolgármesternek meg kell értenie, hogy a jelen állapot tarthatatlan

A sárga áradaton végignézve zömmel nagy taxis cégek autói jelentek meg (Taxi 4, City Taxi), s akadtak, akik csupán szolidaritásból álltak a demonstrálók közé. A lapunk által megkérdezett sofőrök közül többen elmondták: az Uber hazai megjelenése előtt napi tíz fuvart is le tudtak bonyolítani átlagban, ami mára a felére esett vissza. A tavaly év eleji tüntetésük óta pedig nem történt semmi. Többen felelevenítették az 1990-es ,,nagy taxis blokádot", de most akkora megmozdulásra nem kell számítani az Uber-ügy kapcsán.

Eközben a Városház utcában is zajlottak az események. Itt a taxisok képviselői petíciót adtak át Tarlós István főpolgármesternek. Ez eredményhez nem vezetett, mint később a főváros által kiadott közleményből kiderült: az adófizető, jogszabályokat betartó magyar taxisok a továbbiakban is számíthatnak a főváros támogatására Uber-ügyben, de nekik nincs hatósági eszközük és fizikai lehetőségük arra, hogy az Ubert betiltsák. Mint ahogyan a mobilszolgáltatók sem tudnak mit tenni az alternatív személyszállítás ellen.

- A taxisok vélhető tájékozatlanságának köszönhető, hogy a mobilszolgáltatókon keresztül próbálják megoldani ezen problémájukat - nyilatkozta lapunknak Kutas István a Telenor Magyarország Zrt. egyik munkatársa. Tájékoztatása szerint az applikációt csak a különböző platformok (Microsoft, Google Play) vehetik ki kínálatukból, a mobilszolgáltatóknak erre nincs lehetősége.

Az Uberre szükség van?
A fővárosi eseményekkel párhuzamosan az Uber közleményt adott ki. Ebben úgy fogalmaztak: az Uber készpénzmentes szolgáltatást kínál azoknak a budapestieknek, akik el szeretnének jutni a városban egyik helyről a másikra, illetve annak az 1200 autós partnernek, akiknek rugalmas kereseti lehetősége múlik ezen a technológián.
A mostani demonstráció csak megerősíti, hogy szükség van egy olyan modern szabályozási keretre, amely figyelembe veszi az olyan új technológiák jelenlétét és pozitív hatását, amilyen az Uber platformja is. Erről tárgyalunk a döntéshozókkal, hiszen az Uberrel mindenki nyer: az utazni vágyók biztonságos, megbízható és megfizethető közlekedéshez, az autós partnerek rugalmas kereseti lehetőséghez, az állam pedig jelentős adóbevételekhez juthat.

A taxisok szervezetlenségét jól jelezte, hogy a sajtó munkatársaival a helyszínen alig kommunikáltak. Tarlós Istvánnal való tárgyalásuk után teljes hallgatásba burkolóztak, s csak elejtett félmondataikból lehetett tudni mire készülnek. Így derült ki, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint az Uber irodájának felkeresését tervezik, hogy megtudják, követeléseik teljesítése mennyi időt vesz majd igénybe. Miután egyetlen helyszínen sem kaptak pozitív választ vagy egy közeli határidőt az Uber beszüntetésére, lezárták a forgalom elől a teljes Bajcsy-Zsilinkszy út-Andrássy út-József Attila utcai kereszteződést.

A rendőrség hétfő délután felszólítást tett közzé, melyben kiemelte: a demonstráció résztvevői jelenlegi magatartásukkal jogsértést követnek el. A rendőrség felszólította a be nem jelentett demonstráció szervezőit és résztvevőit, hogy ,,állítsák vissza a rendezvény azon korábbi állapotát", amelynél a forgalom haladása egy-egy forgalmi sávon biztosított volt. A tiltakozók ennek hétfő kora este eleget is tettek. A kormány szerdai ülésén megtárgyalja a taxisok ügyét - mondta Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy más témában tartott sajtótájékoztatón hétfőn a Parlamentben. A miniszter közölte: mindenkivel konzultálnak, és a közlekedési államtitkárság már több alkalommal is egyeztetett a taxisok képviselőjével. Mérlegelni fognak minden javaslatot - tette hozzá Lázár János.

Taxisblokád 1990
FOTÓ: NÉPSZAVA-ARCHÍV

FOTÓ: NÉPSZAVA-ARCHÍV

Miután a világgazdasági változások következtében 1990-ben az olaj világpiaci ára megduplázódott, az Antall-kormány október 25-én, 65 százalékos benzináremelést jelentett be, mely következtében 56 forintra emelkedett a normálbenzin ára literenként. Az áremelést az öbölháború miatti olajár-növekedés és a szovjet olajszállítás akadozása okozta. A kormány ezzel az intézkedéssel próbálta elrettenteni az embereket a nagymértékű felvásárlástól, mivel az országnak csak 3-4 napra volt elég olajtartaléka. A kormány képtelen volt kezelni a válságot, ezért a taxisok kivonultak a Országház elé és kérték, hogy vonják vissza a döntést,

mert így a megélhetésük kerül veszélybe. Siklós Csaba közlekedési miniszter azonban elutasította a követelésüket, mondván, nincs erre mód, az ország kényszerhelyzetben van. Erre a taxisok az utcára vonultak, és az ország több pontján megbénították a forgalmat. Végül Október 28-a, vasárnap este az érdekegyeztető tárgyalásokat követően elfogadták a 12 forintos literenkénti kompenzációt, ezután a taxisok megszüntették a blokádot, és az utak felszabadultak.


A sztrájktörvény módosítása nélkül a közösségi szolgáltatások egyetlen területén sem lehet belátható időn belül munkabeszüntetést szervezni, pedig érik a kormánnyal szembeni elégedetlenség az oktatásban, az egészségügyben, a szociális ellátások területén és a közlekedési ágazatban is. 2016-ban választ kapunk, vajon hajlandó-e engedni a kormány és ha nem, a dolgozók bevállalják-e a jogellenes sztrájkokat, amivel állásukat kockáztatják.