Honda;túraautó világbajnokság;Michelisz Norbert;Zengő Motorsport;

Michelisz Norbert minden szezonban eggyel feljebb tenné a lécet FORRÁS: MICHELISZ NORBERT FACEBOOK-OLDALA

- Michelisz: csak a Honda jöhet szóba

Hiába lett második alkalommal is Michelisz Norbert a túraautó-világbajnokság (WTCC) legjobb nem gyári autóval induló versenyzője, azaz privát világbajnok, mégsem elégedett teljesen a sikerével. A sorozat szünetében az egyik legnagyobb kérdés, hogy a Zengő Motorsport versenyzője megkapja-e az esélyt, hogy egy gyári autóba ülhessen. A Hungaroring és a Groupama Tanpálya új értékesítési pontjának, illetve üzlethelyiségének megnyitó ünnepségén nyilatkozott lapunknak Michelisz.

- Újra te nyerted meg 2012 után a Yokohama Drivers’ Trophyt, azaz privát világbajnok lettél, ám mintha nem lenne teljes az örömöd...

- Pilótaként egy szezon előtt nem lehet belőni az erőviszonyokat. Az elsődleges célom az volt, hogy az ugyanolyan feltételekkel versenyző márkatársak közül én legyek a legeredményesebb. Az enyhe csalódottság annak szól, hogy tavaly ez sikerült, idén viszont sajnos nem.

- Állandó téma mostanában, hogy gyári csapatra váltasz-e. Mennyire befolyásolják majd az érzelmeid a döntésedet?

- Alapvetően érzékeny embernek tartom magamat. Ezt sokszor meg is tapasztalom ebben a rendkívül profi és érzelemmentes sportvilágban. Arra jöttem rá, jó, ha az ember hallgat az érzéseire, de azért nem szabad túlságosan sokáig nagy jelentőséget tulajdonítani ennek. Ugyanakkor a döntésemet részben biztos az érzelmek határozzák meg. Nem rajtam múlik, hogy mikor dől el a sorsom, de kizárólag a Honda jöhet szóba.

- Hatással van a felkészülésedre, hogy gyári vagy privát autóval versenyzel jövőre?

- Nincsen, mert a Citroën biztosan nagyon erős lesz, a Volvo érkezése pedig felboríthatja az erőviszonyokat. Az esetleges célom ugyanaz lehet, mint az idei volt: a márkatársak közül én végezzek legelőrébb.

- Lenne esélyed a Zengő Motorsportból átvinni pár kollégát egy gyári szerződés esetén?

- Nem biztos, pedig a pilóta életében a versenymérnök egy nagyon fontos személy, aki a sikerekért nagymértékben felel. A magyar istállóval töltöttem az elmúlt tíz évemet. Nem csak, mint szakemberek, hanem emberekként is a szívemhez nőttek.

- Ha válthatnál másik gyári csapatra, akkor bevállalnád a jövő évi újonc Volvót?

- Valószínűleg nem. A Hondánál azt látom, hogy a következő két-három évben hasonló ütemben ölnek a fejlesztésekbe nagyjából ugyanakkora pénzmennyiséget, ami nekem azt jelzi, hogy van elkötelezettség, nem csak a WTCC, hanem a motorsportok iránt. Bármilyen gyenge is a Honda szerepvállalása a Forma-1-ben, pontosan emiatt szerez majd olyan új ismeretet, amely aztán szépen lassan begyűrűzhet a WTCC-be.

- Mit szóltál hozzá, hogy a Citroën megvált Sébastien Loebtől?

- Meglepett. A bejelentés előtt sokat beszéltek arról, hogy a Citroën a rali-világbajnokságban vagy a WTCC-ben folytatja. Sejthető volt, hogy végül a ralit választják, így már csak egy évig maradnak a túraautó-vb mezőnyében. Személy szerint azt gondolom, hogy nem minden információ jut el a közönséghez, ezért is nehéz pontos képet alkotni Loeb ügyéről. Kifejezetten szimpatikus pilóta volt, mert látszott rajta az alázat, és a tanulásvágy. Kilencszeres világbajnokként megérkezett egy új sorozatba, még mindig nagy nyomás nehezedett rá. Szeretett volna bizonyítani, s ez különösen rokonszenvessé tette. Szerintem az várható a Citroën utolsó szezonjában, hogy szeretné megmutatni, ugyanott tart, mint 2014-ben és 2015-ben.

- Ha mindenki ugyanolyan autóval versenyezne, akkor ki lenne a legjobb?

- Bízom benne, hogy a mezőny jó versenyzői közé tartozom. Ám azért nem szeretek ilyen jóslatokba bocsátkozni, mert a Forma-1-ben is látszik, hogy az erőviszonyok mennyire felborulhatnak. Például amikor 2014-ben Daniel Ricciardo megérkezett Sebastian Vettel mellé a Red Bullhoz, senki nem várta volna, hogy a négyszeres világbajnokot el lehet homályosítani. Az a fejlődés, melyen végigmentem az elmúlt öt-hat évben, és azok az eredmények, amiket elértünk a csapattal, remélem, feljogosít arra, hogy hasonló autóval versenyezve az év végén az első háromban végezzek.

- A következő szezonban az Eurosport révén több pénzhez jutnak majd a privát istállók. Komoly felzárkózást jelent ez nekik?

- Mindenképpen pozitívum, ha van plusz pénzügyi segítség. Ugyanakkor az is látszik, ha valaki eredményes akar lenni, akkor a WTCC egy túlságosan drága bajnokság ahhoz, hogy bárki is legalább minimális gyári támogatás nélkül labdába tudjon rúgni. Az ilyen plusz jövedelmek biztosíthatják, hogy a mezőny népesebb legyen jövőre. De azt is tudni kell, hogy az a pénzösszeg, amit kapnak, az éves költségvetés nagy részét nem fedezi.

- Lesz bármilyen hatása a következő idényre, hogy módosítottak a versenyek lebonyolítási procedúráján, miszerint a nyitófutamon lesz fordított rajtsorrend, míg a fő viadal egy körrel tovább tart majd?

- Nem hiszem, hogy versenyzőként pluszfeladatok elé lennénk állítva emiatt. Nem borul fel a túraautó-világbajnokság rendszere. Azok akik eddig szerették a sorozatot, továbbra is fogják.

- Most, hogy több időt tölthetsz Magyarországon sokan állítanak meg az utcán?

- Szerencsére igen, függetlenül attól, hogy éppen gyalog megyek, vagy autóval vagyok. Ma például, amikor leparkoltam, ott is volt egy úriember, aki látta, hogy megállok, kezet rázott velem, majd gratulált, "minden elismerését" kifejezte. Nekem ez tényleg rengeteg erőt és energiát ad, főleg akkor, amikor nem úgy mennek a dolgaim, mint ahogyan azt szeretném.

- El tudod még képzelni magad akár évtizedekig a WTCC-ben?

- Nagyon élvezem, hogy autóversenyző lehetek. Ebben a bajnokságban 45-50 évesen is lehet vb-címet szerezni, én pedig csak 31 vagyok. Hogyha még kicsit hosszabb ideig is tart egy adott forgatókönyv esetén világbajnokká válni, de látom az elkötelezettséget a csapat részéről, akkor nem úgy állok hozzá, hogy csak egy-két évem van felérni a csúcsra.

A világbajnokság végeredménye

Pilóták: 1. José María López (argentin, Citroën) 475 pont, 2. Yvan Muller (francia, Citroën) 357, 3. Sébastien Loeb (francia, Citroën) 356, 4. Ma Csing-hua (kínai, Citroën) 241, 5. Gabriele Tarquini (olasz, Honda) 197, 6. Michelisz Norbert (magyar, Zengő Motorsport) 193.

Gyári csapatok: 1. Citroën 1069 pont, 2. Honda 721, 3. Lada 376.



200 milliós vagyoni hátrány érhette a fővárost a Klotild-palota ingatlanrészének eladásakor - állítja a fővárosi közgyűlés egyik szocialista tagja. Szaniszló Sándor a Fővárosi Főügyészségen tesz feljelentést, mert szerinte az ingatlan négyzetméterárát több százezer forinttal alacsonyabbra kalkulálták, mint a valós piaci értéke - írja a vs.hu.