A braunschweigi ügyészség és az alsó-szászországi tartományi bűnügyi hivatal (LKA) munkatársai olyan dokumentumokat és adathordozókat kerestek, amelyek segítségével pontosan feltárható, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási értékekkel a botrányban érintett dízelmotoros járművek környezetvédelmi tesztjei
. A társaság központi telephelyén több épületet átkutattak, és több VW-alkalmazott lakásában is házkutatást tartottak.
A VW közölte, hogy átadták az ügy átfogó dokumentációját, és továbbra is mindenben együttműködnek a hatóságokkal.
Az ügyészség szeptember végén indított eljárást a társaság ellen csalás gyanúja miatt.
A VW az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) által szeptember 18-án elindított ügyben elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket. Nagyjából 8 millió ilyen autót az Európai Unióban adtak el.
A Süddeutsche Zeitung című német lap csütörtökön arról írt, hogy a csaláshoz használt szoftver nemcsak az amerikai tesztek, hanem az EU-ban rendszeresített, úgynevezett európai menetciklus (NEDC) szerinti vizsgálat megtévesztésére is alkalmas.
A VW egy szóvivője a beszámolóra reagálva közölte: továbbra is vizsgálják, hogy a program használata mennyiben tekinthető szabálytalanságnak, és hogy sérti-e az európai uniós normákat.
A VW szerdán küldte meg a német kormánynak javaslatait azokra a javítási, átalakítási munkálatokra, amelyek segítségével dízelmotorjai az eredményeket meghamisító szoftver nélkül is képesek lesznek megfelelni a károsanyag-kibocsátási szabványoknak. A javaslatokat a szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) értékeli, és néhány napon belül utasítást ad a társaságnak az elvégzendő feladatokról.
Matthias Müller, a VW vezérigazgatója egy szerdai lapinterjúban azt mondta: ha a KBA elfogadja a javaslataikat, az érintett autók visszahívása januárban kezdődhet és 2016 végére javíthatják meg valamennyi motort. A legtöbb esetben elég egy szoftverfrissítés, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.