A wolfsburgi gyár néhány munkatársa elmondta, hogy a csaló programot 2008-ban helyezték működésbe – írta a Bild am Sonntag. Ekkor tervezték az EA 189 típusú dízelmotor tömeges üzembe helyezését. Azért döntöttek a szoftver bevetése mellett, mert a mérnökök nem találtak megoldást arra, hogy lehet egyszerre csökkenteni a költségeket, illetve csökkenteni a károsanyag kibocsátást. A szoftverrel akarták megakadályozni, hogy a motorgyártás ne fulladjon kudarcba.
A szoftver a Boschtól és a Continentaltól származott. Előbbi figyelmeztetett is egy illegális technika használatának következményeire,utóbbi viszont nem látta bizonyítottnak a csalást. Az eddigi vizsgálatok nem bizonyították, hogy a VW a botrányba belebukott elnöke, Martin Winterkorn tudott volna a manipulációkról. Ugyanakkor több mérnök elárulta, hogy a volt fejlesztési vezető, Ulrich Hackenberg be volt avatva.