Világszerte 2,1 millió Audi gyártmányú gépkocsi van ellátva olyan szoftverrel, amely lehetővé tette, hogy anyavállalata, a Volkswagen meghamisítsa az emissziós értékeket az Egyesült Államokban - közölte hétfőn az Audi szóvivője.
Nyugat-Európában mintegy 1,42 millió ilyen, úgynevezett EU5-ös motorral felszerelt jármű fut, ebből 577 ezer Németországban. Az A1, A3, A4, A5, A6, a TT, a Q3 és a Q5 modellek vannak érintve - közölte a szóvivő.
Megírtuk: Meglehetős nagy bajban a "Bogár" gyár
A Volkswagen-konszern az amerikai piacra szánt járművek kétliteres dízelmotorjait úgy programozták, hogy ha érzékeli a mérőpadot - a kormány nem mozog, de nagy gázfröccsöket adnak a kocsinak -, kedvezőbb emissziós értéket produkáljanak, mint az USA megengedett káros anyag kibocsátási szabványa. A hírre egyetlen nap alatt a konszern tőzsdei értéke mintegy 7500 milliárd forinttal csökkentek. Az amerikai hatóságok akár 18 milliárd dolláros (nagyjából 5 ezer milliárd forint) bírságot is kiszabhatnak.
A botrány alapvető oka, hogy míg az Euro6-os szabvány alapján kilométerenként 80 milligramm nitrogén-oxid-kibocsátás a megengedett dízelmotoroknál, addig a az Amerikai Egyesült Államokban, a lebuktatott motorok esetében legföljebb 44 milligramm nitrogén-oxid-kibocsátás engedélyezett kilométerenként. Az eddigi információk szerint a 2.0 literes EA189-es motort "hekkelték" meg, hogy megfeleljen az amerikai szabványoknak. Ilyeneket egyébként a győri Audi gyárban is összeszerelnek. Becslések szerint 11 millió gépkocsiba telepítettek speciális szoftvert. A VW-konszern szinte valamennyi terméke gyanúba keveredett: az Audi mellett a Volkswagen a Seat és a Skoda is. A hétvégén vált ismertté, hogy nemcsak a személyautóknál, hanem a kishaszon-járműveknél is csaltak. Talán csak a csoport emblematikus márkája, a Porsche marad ki a szórásból.
A magyar kormány is áttekinti a helyzetet
Varga Mihály szavai szerint a kormány már a múlt héten elkezdte az egyeztetést a dízelbotrány kapcsán. Egyelőre nem látszik az ügy hatása, de a nemzetgazdasági miniszter szerint az európai autóvásárlások visszafogása a magyar gazdaság teljesítményének 0,3-0,6 százalékára is hathat.