A Forma-1 mezőnye a szuzukai pályát veszi birtokába, mely a tavaly történtek után nem csak a sportág szépségeiről szól majd: október 5-én, a futam 43. körében ezen a helyszínen szenvedett olyan súlyos fejsérülést a Marussia-pilóta Jules Bianchi, hogy azonnal elvesztette eszméletét, és többé már nem tért magához, július 18-án hunyt el. A tragikus eset kapcsán megszólalt a jelenleg a Forma-1-ben nem versenyző Adrian Sutil, akinek az autójának a mentésére érkező daruskocsinak száguldott neki Bianchi, miután feltehetően megcsúszott egy vízátfolyáson az esős pályán.
"A mostani nagydíj sokkal nehezebb lesz nem csak nekem, hanem mindenkinek. Hihetetlenül durva baleset volt, és sok időbe telt, amíg ki tudtam törölni a fejemből – idézte a Speedweek Sutilt, aki közvetlen közelről látta a tragédiát – Ezek a pillanatok emlékeztetnek minket arra, hogy a modern száguldó cirkusz még mindig veszélyes."
A tragikus sorsú francia pilóta édesapja, Philippe Bianchi a BBC-nek adott interjújában mesélt érzéseiről. "Talán pár hónap, pár év múlva újra nézek majd versenyeket. Nem tudom, hogy mi történt, mert nem szeretném visszanézni a felvételeket a balesetről – mesélt a nehézségekről a mindössze 25 évesen elhunyt Bianchi édesapja. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az esetet követően bevezette a virtuális biztonsági autót, emellett a japánok javítottak a pálya vízelvezetésén.
Japánban már 31. alkalommal rendeznek nagydíjat, de Szuzukában 27-szer gyűlt össze a mezőny. Ennek oka, hogy négyszer (1976,1977, 2007, 2008) Fujiban tartották a viadalt. Mivel az ázsiai verseny rendszerint a versenynaptár utolsó futamai között szokott szerepelni, ezért már 13 alkalommal – ha beleszámoljuk, hogy kétszer rendeztek Csendes-óciáni Nagydíjat is Japánban – dőlt el itt a világbajnoki pontverseny.
Erre idén biztosan nem lesz példa. A vb-esélyes Sebastian Vettel szép emlékekkel vághat neki a szuzukai versenynek, ugyanis Red Bull-pilótaként négyszer is diadalmaskodni tudott. Ha a Ferrarival is nyerne Japánban, akkor egy győzelemre kerülne Michael Schumachertől. Ráadásul az olasz istállónak már régóta fáj a foga egy újabb sikerre az ázsiai szigetországban: legutóbb 2004-ben a hétszeres világbajnok legenda tudott nyerni. A másik ferraris, Kimi Räikkönen 2005-ben, még McLaren-pilótaként aratott óriási sikert, akkor a 17. helyről rajtolva állhatott fel a dobogó legfelső fokára.
A Honda 2008 óta először szerepelhet hazai versenyén, melyen az egyik legfőbb téma a Jenson Button jövőjét érintő találgatások. A tegnapi sajtótájékoztatón nem volt hajlandó nyilatkozni az üggyel kapcsolatban 2009 világbajnoka, helyette Vettel beszélt kollégája esetleges távozásáról. "Nagy veszteség lenne, ő egy igazán egyedi karakter. Tudjuk róla, hogy gyors, megérdemelte a vb-címét. Nagyon tisztességesen vezet a pályán" – méltatta Buttont. A szintén hondás Fernando Alonso ha csak elindul a futamon, akkor is rekordot dönt: 247. rajtjával David Coulthard elé kerülne, és hatodik lenne az örökös részvételi listán. A Japán Nagydíj időmérőedzéséről szombaton 08.00 órától, a vasárnapi futamról 07.00 órától közvetít az M4 sportcsatorna.
Pilóták: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 252 pont, 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 211, 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 203, 4. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 107, 5. Valterri Bottas (finn, Williams) 101, 6. Felipe Massa (brazil, Williams) 97.
Konstruktőrök: 1. Mercedes 463 pont, 2. Ferrari 310, 3. Williams 198, 4. Red Bull 139, 5. Force India 69, 6. Lotus 50.