Lehet, hogy Olaszországban dőlt el az idei világbajnokság sorsa, miután a Forma-1 címvédője, Lewis Hamilton 53 pontos előnyre tett szert – az 53 körös futamon – a szintén Mercedes-pilóta Nico Rosberggel szemben. Ugyan még hét nagydíj hátra van a szezonból, tehát a matematikai esélye bőven megvan a német versenyzőnek, hogy utolérje riválisát, aligha sokszor "nullázik" majd Hamilton.
Az Olasz Nagydíj rajtrácsa teljesen máshogyan nézett ki a szombati időmérőn kialakult állapothoz képest: összesen 168 helynyi büntetést osztottak ki a pilótáknak, így a Manor istálló versenyzői a számukra előkelő 13. és 14. helyen találták magukat. Az élről Hamilton rajtolt, mögötte a két Ferrari – Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel sorrendben – várta, hogy kialudjanak a rajtlámpák, Rosberg csak a negyedik helyet szerezte meg a kvalifikáción.
A start "meglepetésember" a finn Räikkönen lett, aki nem tudott elsőre elindulni, a tempóveszteség miatt pedig egészen a mezőny végéig csúszott vissza már az első egyenesben. Csodák-csodájára senki sem találta el hátulról a 2007-es világbajnokot, a mögüle rajtoló Rosbergnek viszont olyan élesen kellett kikerülnie, hogy visszacsúszott a hatodik helyre.
Pilóták: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 252 pont, 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 199, 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 178, 4. Felipe Massa (brazil, Williams) 97, 5. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 92, , 6. Valterri Bottas (finn, Williams) 91.
Konstruktőrök: 1. Mercedes 451 pont, 2. Ferrari 270, 3. Williams 188, 4. Red Bull 113, 5. Force India 63, 6. Lotus 50,
Ezt követően a futam kissé ellaposodott, igazából két érdekes jelenség köthette le a nézők figyelmét. Egyrészt Räikkönen óriási iramot diktálva zárkózott fel a pontszerző helyekre, már a 2. körben a 12. pozícióban állt, a 28. körben pedig a harmadik helyről állt ki a bokszutcába, melynek bejáratánál majdnem beleszállt hátulról Merhi. Másrészt Rosberg csatázott nagyot a Williamsekkel a dobogós helyezésekért, a megfelelő boksztaktikának köszönhetően meg is előzte őket, és a harmadik helyen már zárkózott is fel a másodikként autózó Vettelre.
Az előzésre azonban már nem adódott lehetősége, két körrel a leintés előtt először csak füstölni kezdett, majd pedig kigyulladt a Mercedese. A német pilóta autójában nem új motor, hanem az előző futamon is használt erőforrás volt, melyre panaszkodott is a szombati időmérőt követően, mondván, nem tudott elég lóerőt kihozni belőle. Erre a német istálló tanácsadója, Niki Lauda csak annyit válaszolt, hogy ez biztosan nem befolyásolja majd Rosberg teljesítményét...
Hamilton pályafutása 40. futamgyőzelmét szerezte, de nem a szőkére festett brit sztárt, hanem a második helyen végző Ferrari-pilóta Vettelt, és az olasz istálló egykori versenyzőjét, a dobogó legalsó fokára felkapaszkodó Felipe Massát éltették. Az olasz közönség extázisban volt a díjátadó ceremónia alatt, az interjúkat készítő, legendás filmrendező George Lucas alig tudta elkezdeni a versenyzők kifaggatását. Hamilton szokás szerint megköszönte a csapat munkáját, de az élő képeken látszódott, hogy Rosberg kiesése miatt korántsem volt felszabadult a hangulat a Mercedes garázsában. A következő futam a szeptemberi 20-i Szingapúri Nagydíj lesz.