Formula 1;Mercedes;Lewis Hamilton;Nico Rosberg;

Grosjean (képünkön) profi tált leginkább Vettel defektjéből FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/PETER J FOX

- Káosz a Mercik mögött

Az élen ugyan kevés ideig forgott kockán a Mercedes-istálló kettős győzelme, a mögöttük pontszerzést érő pozíciókért ádáz küzdelem folyt a Formula-1 idei tizenegyedik futamán, a Belga Nagydíjon. A címvédő Lewis Hamilton és Nico Rosberg mellett meglepetésre a Lotus-pilóta Romain Grosjean állhatott fel a dobogóra, de ehhez kellett Sebastian Vettel durrdefektje az utolsó előtt körben.

Nem az előre meghirdetett 44 körig tartott a Formula-1-es Belga Nagydíj, végül szerencsét hozott a verseny a 44-es rajtszámmal induló Lewis Hamiltonnak. A futam végül csak 43 körös volt, mivel Nico Hülkenbergnek a rajtrácsra felállva valami problémája akadt, így még egy felvezető körre el kellett mennie a mezőnynek. Ekkor Carlos Sainz Jr. kezdett el panaszkodni Torro Rossójára, hogy nincs vele minden rendben, végül a boxutcából kellett indulnia.

A világbajnokság állása
Pilóták: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 227 pont, 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 199, 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 160, 4. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 82, 5. Felipe Massa (brazil, Williams) 82, 6. Valterri Bottas (finn, Williams) 79.
Konstruktőrök: 1. Mercedes 426 pont, 2. Ferrari 242, 3. Williams 161, 4. Red Bull 108, 5. Lotus 50, 6. Force India 49.

A rajtot – mely kapcsán az új procedúra következtében kevesebb információt kaptak a kuplung beállításáról a pilóták – a kétszeres világbajnok Hamilton kapta el a legjobban, mögüle induló csapattársa viszont pocsékul kezdett: rögtön négyen is elmentek mellette, de Rosberg még az első körben visszatudta előzni Sebastian Vettelt és Valtteri Bottast, így a negyedik helyen autózott. A futam elejének meglepetésembere Sergio Pérez volt, aki a második helyre jött fel, bizonyítva, hogy a Force Indiáknak jól fekszik a Spa Francorchamps versenypálya. A 2009-es nagydíjon például a csapat akkori vezéregyénisége, Giancarlo Fisichella megnyerte az időmérőedzést, majd a második helyre vitte be versenygépét. A harmadik helyen a tavalyi győztes, Daniel Ricciardo autózott.

A rend azonban az első boxkiállások után, a 13. körben visszaállt, miután Rosberg Pérez elé érkezett a pályára. Bár a mexikói az Eau Ruge után megelőzte a német pilótát, Rosberg rövidesen visszavette pozícióját. A kerékcserék legnagyobb vesztese Bottas volt, akinek ritkán látott módon rossz kerekeket tettek fel, ugyanis csak a jobb hátsón volt a fehér jelzéssel ellátott, közepes keverékű gumiabroncs, az összes többire a sárga feliratos lágyak kerültek.

Az esetért áthajtásos büntetést kapott a finn versenyző. A 20. körben Ricciardo kavarta fel az álló vizet, ugyanis miután a célegyenesben leállt a Red Bullja, virtuális biztonsági autós fázis lépett érvénybe a futamon, így összébb rázódott a mezőny. Rosberg három másodpercre közelítette meg Hamiltont, de egészen a verseny végéig zavartalanul követték egymást a Mercedesek.

A viadal utolsó köreiben először Danyiil Kvjat volt a "hangulatfelelős": öt körön belül megelőzte Kimi Räikkönent, Felipe Massát és Pérezt. "Kérem a következőt" – mondta az orosz pilóta viccesen a csapatrádióba az ötödik helyen autózva. A slusszpoént viszont Vettel szolgáltatta, akit már hosszú körök óta üldözött Lotusával Romain Grosjean. Az utolsó előtti körben durrdefektet kapott a négyszeres világbajnok, ami a hét kilométeres belga pályán szinte egyenlő a kieséssel, ugyanis messze volt a boxutcától, hogy legalább pontszerző helyre vissza tudjon jönni. A Ferrari csak egyszer cserélt kereket a futamon Vettel autóján, kevés kellett hozzá, hogy bejöjjön a taktikai húzás. A nevető harmadik így a francia Grosjean lett, aki legutóbb a 2013-as Amerikai Nagydíjon állhatott fel a pódiumra.

Hamilton megszerezte idei 6., pályafutása 39. győzelmét, 80. dobogós helyezésével pedig beérte példaképét, Ayrton Sennát. "Elég nyugodtan autóztam elől. Vettel defektje miatt viszont inkább visszavettem a végén a tempómból" – ejtett szót a balszerencsés esetről a brit versenyző, aki 28 ponttal előzi meg csapattársát, az első gyermekének születését jövőhétre váró Rosberget. A 2012-es belgiumi futamon a rajtnál tömegbalesetet okozó – ezért 50 ezer euróra, és a soron következő futam kihagyására büntetett – Grosjean nyilatkozatában visszaemlékezett az esetre, szerinte erősebb lett tőle. A száguldó cirkusz következő állomása a szeptember 6-i Olasz Nagydíj lesz.

A végeredmény
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1:23:40,387 óra
2. Nico Rosberg (Mercedes) +2,058
3. Romain Grosjean (Lotus) +37,988
4. Danyiil Kvjat (Red Bull) +45,692
5. Sergio Perez (Force India) +53,997
6. Felipe Massa (Williams) +55,283
7. Kimi Räikkönen (Ferrari) +55,703
8. Max Verstappen (Toro Rosso) +56,076
9. Valtteri Bottas (Williams) +1:01,040
10. Marcus Ericsson (Sauber) +1:31,234



A magyar egyetemisták által tervezett Arrabona Racing Team csapat autója a Győr gönyűi kikötőjében megrendezett Formula Student Hungary autóversenyen, amelyen tizennégy ország negyvenhárom csapata, csaknem ezer autóipari mérnök-hallgató versenyez saját fejlesztésű és építésű autókkal.