Metrovagonmas;Közbeszerzési Döntőbizottság;Budapesti Közlekedési Vállalat;Csárdi Antal;3-as metróvonal;

Aggodalomra adhat okot a metrószerelvények nem teljes körű felújítása FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Az oroszok is óvatosak a metróügyben

Már a héten életbe léphet a 3-as metró szerelvényeinek felújításáról szóló szerződés. A BKV szerint minden a legnagyobb rendben, a közbeszerzést nyerő orosz cég azonban óvatos: csak 20 százalékos jótállást vállal - mutatott rá az LMP. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint a kiöregedett metrókocsik felújítása hosszútávon biztos, hogy nem megtérülő befektetés.

Hamarosan nekikezdhetnek az oroszok a 3-as metró felújításának, a Metrovagonmas és a BKV között megköttetett szerződés már a héten életbe léphet - írta hétfői számában a Magyar Nemzet. Ha minden jól megy, a kék ,,nosztalgiavagonokat" még hosszú évtizedekig élvezhetjük, legalábbis a BKV reményei szerint. Az oroszok már nem ennyire derűlátóak, ahogy Csárdi Antal LMP-s fővárosi önkormányzati képviselő rámutatott: a cég csak 20 százalékos jótállást vállalt a munkára, vagyis ha a kocsik a felújítás után tönkremennek, a javítási költségek töredékét fizetik csak ki, a többit a tulajdonosnak, vagyis az állandó anyagi gondokkal küszködő BKV-nak kellene állnia.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, a Közbeszerzési Döntőbizottság még augusztus elején döntött úgy, hogy a BKV megkötheti a 3-as metróvonal járműparkjának felújításához kapcsolódó szerződést. A közbeszerzést 69 milliárd forintos ajánlatával az orosz Metrovagonmas nyerte, miközben a másik pályázó, az észt Skinest Rail 9 milliárd forinttal olcsóbb és korszerűbb kocsikat biztosító pályázatot nyújtott be. A BKV azonban - tulajdonképpen apró, marginális - hibákra hivatkozva elutasította az észtek ajánlatát. A BKV ügyeit ismerő forrásunk szerint azonban a közlekedési vállalat vezetésének soha nem állt szándékában az észtekkel szerződni, mert a háttérben olyan elköteleződések vannak, amelyek lehetetlenné teszik, hogy a szerződést ne az oroszokkal kössék meg.

Így a metró 37 szerelvényét a hitelfelvétel költségeivel együtt összesen 87 milliárd forintért renoválják majd, miközben ennél jóval kevesebbért teljesen új, légkondicionált kocsikat is lehetett volna beszerezni. Ráadásul ha a felújítás után valami baj történik a régi-új kocsikkal, arra is ráfizetünk. Csárdi Antal szerint nem alaptalan az oroszok félelme: például a 40 éves alvázak a jótállási futamidő végére már 60-65 évesek lesznek, ezért nem csoda, hogy nem vállalják a teljes körű jótállást. "Úgy tudom, hogy az amúgy is idős forgóvázakra nincs is garancia, azokat nem újítják fel" - mondta lapunknak Nemes Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke szerint a kiöregedett metrókocsik felújítása hosszútávon biztos, hogy nem megtérülő befektetés. Nem is beszélve arról, hogy nem a teljes szerelvényt, csupán azok bizonyos részeit újítják majd fel.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója szerint azonban nincs ok aggodalomra. Mint a Magyar Nemzetnek elmondta: a felújítási szerződés a kocsik 25 éves élettartamára nyújt garanciát, s az utasok biztonsága szempontjából erős jótállási feltételeket tartalmaz. Szerettünk volna többet is megtudni a BKV-tól, megkeresésünkre azonban lapzártánkig nem kaptunk választ. Nemes Gábor szerint jó lenne látni a felújítással kapcsolatos dokumentumokat is, amelyek még mindig nem nyilvánosak. "Mindenesetre nagyon elgondolkodtató, hogy 20-25 év múlva már 60-70 éves szerelvények fognak közlekedni Budapest alatt" - mondta a szakszervezeti vezető.

Ahol a perontető alatt is szakad az eső, és csak döcög a villamos

Fél év sem telt azóta, hogy használhatják az 1-es villamos Újbudáig eldöcögő szakaszát, az utasoknak máris több kényelmetlenséggel kell szembenézniük: a hatalmas látványbeton megállók nem nyújtanak védelmet az eső elől, gyakran a tető alatt is úgy csurog a víz, mintha a szakadó esőben állnánk. A pályákat elönti a szemét, a zöldsíneken kiszáradt a fű, emellett több kivitelezési hiba is található a 27,5 milliárdból felújított pályán.

Az Index riportja szerint a Kacsóh Pongrác úti felüljárón a villamos mindössze óránként 20 kilométeres sebességgel döcög. A portál rákérdezett a BKK-nál a hibákra, ahol közölték: az üzemeltető, a projektmérnök és a megrendelő szakemberei rendszeres garanciális bejárásokon rögzítik a hibákat, és intézkednek a javításról - balesetveszély esetén soron kívül. Kijelentették: a fent említett hibák többsége nem jelentős, kijavításukat folyamatosan végeztetik a vállalkozóval.



Valóban új köznevelési rendszer jött létre az elmúlt években - jelentette be hétfőn egy oktatáspolitikai sajtótájékoztatón Balog Zoltán. Az emberi erőforrások minisztere a pedagógus-életpályamodell bevezetését nevezte az egyik legnagyobb eredménynek, melynek részeként szeptembertől újabb, 3,4 százalékos béremelést kapnak a tanárok.