káosz;taxis rendelet;

Illusztráció/Népszava

- Káosz az új taxis rendelet körül

Mától lép életbe az új taxisrendelet, de még mindig nem egyértelmű annak alkalmazása. A rendelet két kategóriába sorolja az érintett cégeket: az egyik a személytaxi-szolgáltatás, ez a taxizás. Ezt a mostani sárga taxik végezhetik, taxiórával, sárga rendszámmal és tetőjelzővel. A másik, ami olyan cégekre vonatkozik, amik a fő szolgáltatásuk mellett szállítanak utasokat. Ilyen például, ha egy szálloda mellékszolgáltatásként kiviszi a vendégeit a reptérre. Ehhez nem kell taxióra vagy sárga rendszámtábla, de regisztrációra itt is szükség van.

A kérdés az, hogy az egyes fuvarmegosztó szolgáltatók melyik körbe tartoznak. Aki az elsőbe, annak a taxikra vonatkozó szabályokat kell betartania. Ezzel azonban elvész a taxikkal szembeni árelőny. Az Index megkérdezte az NFM-et, hogy melyik vállalkozást hová sorolják. Az Uber a kormányrendelet alapján egy diszpécserszolgáltatás (ez is egy új kategória), ezért taxiszolgáltatásnak minősül, így szükséges a taxisengedély, a sárga autó és az egyen tarifa. A Wundercar a második körbe tartozik, tehát személyszállító szolgáltatás, nekik elég egy sima regisztráció.

Az Uber-sofőrök a fentivel ellentétben kivétel nélkül úgy tudják, hogy minden folytatódhat úgy, mint eddig, csak kell egy vizsga, és a kocsira egy matrica. A portál megkérdezte az Uber-irodát, milyen alapon értelmezi az NFM-től eltérően a rendeletet. Konkrét választ eddig a portál nem kapott.

Az origo.hu úgy tudja, a cég elküldi vizsgázni a sofőrjeit, hogy azok megfeleljenek a kívánalmaknak. Erre értelmezésük szerint még van 90 napjuk, s ennek költségét vissza is téríti majd a sofőröknek, ha azok sikeresen vizsgáznak.

A Wundercar azt az álláspontot képviseli, hogy mivel ők inkább egy telekocsis céghez hasonlítanak, ezért a rendelet rájuk egyáltalán nem is vonatkozik. És azért, hogy ezt egyértelműbbé tegyék, augusztustól minden Wundercar appal közlekedő sofőrnek kötelező lesz megadni az úti célját, mielőtt utasokat vesz fel. A fejlesztés célja, hogy mindenképp csak olyan emberek utazzanak együtt, akik egyébként is ugyanabba az irányba mennének. Gyakorlatilag ez különbözteti meg a telekocsizást a taxizástól, a telekocsi sofőrje magától is arra menne, mint az utas, itt mindössze a költségeket osztják meg.

A fagyasztott pékárut gyártó és forgalmazó Fornetti Kft.-t értékesítették a svájci Aryzta AG-nak – jelentette be Szabó József, a Fornetti Kft. korábbi ügyvezetője, Sebastian Goodinggal, a Fornetti új ügyvezető igazgatójával közösen tartott sajtótájékoztatón, Kecskeméten.