A május-júniusi 446 ezer vizsgából "csak" 6741 volt elégtelen, a legtöbben - több mint háromezren - matematikából buktak. Nem most derült fény először arra, hogy a magyar diákok nem jeleskednek a reáltantárgyakból, a legutóbbi PISA-felmérés eredményei szerint a matematika és a szövegértés területén 2003 óta folyamatosan romlanak az adatok, 2012-ben a magyar iskolások már az OECD átlag alatt teljesítettek.
Az eredmények nem lepték meg Mendrey Lászlót. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke szerint az oktatási szakma előre látta, hogy az eredmények idén sem lesznek fényesek. Nem tartotta kizártnak, hogy az idei gyenge eredményekben a köznevelési rendszer - szakemberek szerint nem éppen pozitív irányú - átszabása is szerepet játszik. Bár a színvonalcsökkenésre hazai és nemzetközi felmérések is figyelmeztetnek, a kormány mégis úgy tervez hosszú távú átalakításokat, hogy előszeretettel hagyja figyelmen kívül a szakmai szervezetek véleményét. Megírtuk: hogy véget vessenek a kormányzat ezen gyakorlatának, a PDSZ oktatáspolitikai kerekasztal összehívását sürgeti.
Az ötletet a Demokratikus Koalíció (DK) és a Magyar Szocialista Párt (MSZP) is támogatta. Tóbiás József, az MSZP elnöke és Hiller István, az országgyűlés alelnöke, volt oktatási miniszter közleményben jelezte: a tárgyalások célja csak egy mindenki számára elfogadható oktatási minimum kialakítása lehet, amely stabilitást biztosít az iskola világában. "E nélkül, bármekkora is az aktuális kormánytöbbség - ahogy ez látható - az eredmény rossz, a színvonal csökken".
Szerintük a kormánynak és az ellenzéknek együtt kell kialakítania a hosszú távú feltételrendszert és biztonságot az oktatásban. Mendrey László szerint a pártok szakpolitikusait szívesen látják. "A pártpolitikát viszont szeretnénk távol tartani. Oktatási kérdésekben a szakpolitikának kellene meggyőznie a pártpolitikát, nem pedig fordítva, ahogy ez gyakran manapság történik" - mondta a PDSZ elnöke.