Az új előírások szerint taxiszolgáltatást
- csak 10 évnél nem régebben forgalomba helyezett
- két oldalon két-két ajtós,
- legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező
- légkondicionált
gépkocsival nyújtható. A piacon az elmúlt időszakban megjelent szolgáltatók diszpécserszolgálatként csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek, szerveznek. Ami azt jelenti, hogy csak taxisok lehetnek Uber-sofőrök.
A szabályozás kidolgozásánál figyelembe vették, hogy a nemzetközi szabályozás is egyértelműen a rendezett piac, a mindenkire egyformán érvényes feltételrendszer irányába mozdult el. Az országos szabályrendszer véglegesítésekor nagyban támaszkodtak a Budapesten önkormányzati hatáskörben bevezetett helyi előírások alkalmazásának gyakorlati tapasztalataira.
Új elem a szabályozásban, hogy a taxisoknak ötévente ismeretfelújító képzésen és vizsgán kell számot adniuk KRESZ-tudásuk naprakészségéről, és az időközben megjelent technológiai eszközök megfelelő kezeléséről.
A rendelet megnyitja a hatósági fellépés lehetőségét a repülőtereken, vasúti pályaudvarokon és buszállomásokon az utasokat zaklató, a közrendet megzavaró, taxishiénaként emlegetett személyekkel szemben. A közlekedési szolgáltató által üzemeltetett területeken – busz- és vonat pályaudvarok, repülőtér - a jövőben szolgáltatást felajánlani és utast felvenni kizárólag a szolgáltató hozzájárulásával lehet. Aki ismétlődő szabálysértést követ el, annak engedélyeit akár egy évre is megvonhatják.
A vállalkozóknak két és fél évük van a felkészülésre, miközben mintegy felük a fővárosi rendeletnek eleget téve már ma is megfelel az új országos követelményeknek.
A kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni. "A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni", az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, "ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga" - fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni.
A rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra.
A kormány kiállt a tisztességes taxi társaságok mellett – mondta lapunk megkeresésére Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség elnöke. Az elnök elégedett, azonban hozzátette, hogy hátradőlniük nem szabad, ugyanis véleménye szerint az Uber és társai minden kiskaput ki akarnak majd használni a rendelet megsértése érdekében.