tűz;katonai gép;JAK 52;

 Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke sajtótájékoztatót tart a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ előtt Budapes

- Kigyulladt egy katonai gép a levegőben

Balesetet szenvedett leszállás közben a Magyar Honvédség JAK 52-es kiképző repülőgépe. A járműnek repülés közben gyulladt ki a hajtóműve. A pilóták letették a gépet, de az egyikük súlyos égési sérüléseket szenvedett, őt a Honvédkórházba szállították. A megégett pilóta sérülésének pontos fokát és a felépülésének várható idejéről egyelőre nincs információ.

A csütörtöki repülési feladat mindennapos rutinnak számít, a sérült gépet vizsgálják – mondta Benkő Tibor, a Honvéd Vezérkar főnöke csütörtöki, budapesti, rendkívüli sajtótájékoztatóján.Hozzátette nem hiszi, hogy bármiféle olyan mulasztás történt volna, ami kiképzetlenségre, felkészületlenségre enged következtetni. A balesetet szenvedett Jak-52-est 1994-ben gyártották. Ezek a gépek rendszeres időszaki vizsgálatokon esnek át, ezen a típuson minden 200 repült óra után műszaki időszaki vizsgálatot kell végezni, a legutóbbi ilyen vizsgálat tavaly októberben volt - emelte ki. A repülő a megengedett 200 órából alig több mint 97-et repült - közölte.

Az idén ez már a negyedik gépprobléma a hadseregnáél. Márciusban a magyar honvédség egyik Svédországból Magyarországra tartó gépe biztonsági okokból a kassai repülőtéren szállt le, miután a pilóták egyike a műszerkijelzőn eltérést érzékelt. Májusban pedig az egyik Gripen a csehországi Cáslav katonai repülőtéren túlfutott a leszállópályáján, a pilóták pedig katapultáltak. A honvédség JAS-39Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája két hete Kecskeméten kiképzési repülésre szállt fel, nem sokkal később vészhelyzetet jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját. A pilóta végül hasraszállást hajtott végre a repülőgéppel. Mivel a manőver során a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált.

Az Index információi szerint a honvédség vizsgálata arra jutott, hogy a magyar Gripen csehországi balesetét egyértelműen a pilóta hibája okozta. A vizsgálat nem talált a gépen olyan technikai hibát, amely a balesetet okozhatta volna. A portálnak nyilatkozó források szerint a vizsgálat során arra jutottak, hogy a leszállási manővernél a gép parancsnoka egyszerre nyomta a féket és a gázt, ezért nem sikerült idejében megállnia. A landolás után kikapcsolt az elektronika, a pilótának manuálisan kellett volna visszavennie a gázt, amit nem tett meg.

A csehországi balesettel kapcsolatban feltett kérdésre válaszolva Benkő elmondta: feltételezgetéseknek és találgatásoknak nevezte a csehországi Gripen-baleset lehetséges okairól az utóbbi napokban megjelent híreket. "Ennek a balesetnek sok összetevője lehet. Lehet műszaki vagy pilótahiba, okozhatták a közrejátszó körülmények is, de lehet ezek kombinációja is, de amíg nem zárul le a vizsgálat, erre nem lehet választ adni" - fogalmazott.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerint jó döntés a kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata), illetve a kisvállalati adót (kiva) választani, a két adónem mellett a nyilvántartás szerint egyre többen döntenek, míg az egyszerűsített vállalkozói adót (eva) választók száma egyre csökken.