Fővárosi Közgyűlés;gödöllői HÉV;3-as metróvonal;

- Metró és HÉV összeér

Kedden ismét ülésezik a Fővárosi Közgyűlés, ahol többek között a 2-es metróvonal és a Gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításáról szóló projekt megvalósításáról lesz szó, illetve főpolgármesteri hatáskörbe kerülhetnek a 3-as metróvonal felújításával kapcsolatos ügyek.

A 2-es metró és a Gödöllői HÉV régóta tervezett összekötése, a rákoskeresztúri szárnyvonal együtt több mint 200 milliárd forint lesz. A fejlesztés révén viszont egy egész agglomerációs térségnek, valamint Budapest keleti területe nagy részének gyors és átszállásmentes kapcsolatot lehet biztosítani. A tervezési munkákra a fővárosi önkormányzat 2016-ban és 2017-ben maximum 1-1 milliárd forint forrást tud biztosítani.

A fejlesztés által érintett területen 130 ezer ember él, közülük napi 40 ezer utas a projektnek köszönhetően gyorsabban és kényelmesebben fog utazni. A metró és a HÉV ugyanis összekötésével megszűnik az átszállási kényszer Budapest számos városrésze felé, amelyeket ma csak egy vagy két átszállással lehet elérni. A H8-as HÉV vonalán a követési idő csökken, az Örs vezér téri átszállást is számítva 15 perc menetidő-megtakarítás várható Gödöllő és a Déli pályaudvar között, a menetidők körülbelül 30 százalékkal csökkennének.

A fejlesztés révén az Örs vezér terén és a megállóhelyek környezetében lehetőség nyílik a tér rendezésére, a közösségi és zöldfelületek európai színvonalú kialakítására. A vonalon megszűnő állomásépületek területét is hasznosítják.

A 3-as metró is szóba kerül a keddi közgyűlésen, itt a beruházás mielőbbi megvalósítására hivatkozva főpolgármesteri hatáskörbe kerülhetnek a felújítással kapcsolatos ügyek. Az előterjesztés szerint a főpolgármester dönthetne a beruházás megvalósításával összefüggő ügyekről annak érdekében, hogy a kiemelten fontos fővárosi projekt minél hamarabb megvalósulhasson.

Főpolgármesteri hatáskörbe kerülnének a tervpályázati eljárással kapcsolatban az olyan döntési jogkörök is, amelyeket az ajánlatkérőnek meglehetősen rövid határidőn belül kellene gyakorolnia. A 17,3 km hosszú 3-as metró – amely Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító vasúti rendszere befejezés tervezett időpontja pedig – felújítását 2017 decemberére fejezik be.

A Kossuth tér megújításánál a vakok és gyengénlátók szövetségének ajánlásait nem vették figyelembe, s olyan vakvezető sávokat helyeztek le, amelyek Magyarországon nem megszokottak. A kivitelező megígérte, hogy utólag változtat, ám eddig semmi nem történt. Ráadásul Csepelen mintha a falnak vezetnék a látássérülteket.