Gripen;katapultálás;20 G-s erősségű ütés;

Illusztráció/Thinkstock

- Gripen - A pilótát iszonyatosan erős ütés éri katapultáláskor

Nagyjából 20 G-s erősségű, vagyis a testsúly húszszorosának megfelelő ütés éri a pilótát katapultáláskor - ezt a legutóbbi Gripen-baleset kapcsán mondta Murguly Gusztáv nyugalmazott vadászpilóta. 

A Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája szerda délelőtt kiképzési repülésre szállt fel. Nem sokkal később "deklarált vészhelyzetet" jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját. A műszaki hibát nem tudták elhárítani, így a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasraszállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán. Mivel a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált. 

Murguly Gusztáv a baleset kapcsán elmondta: a pilóta dönthetett volna úgy is, hogy már a levegőben katapultál, a kecskeméti repülőtérnél van is erre a célra egy úgynevezett katapultálási zóna. Kérdésre válaszolva hozzátette: ez esetben a repülőgép is "biztonságos", vagyis nem lakott területre zuhan le. Meglett volna az esélye annak, hogy a gép "bebucskázik", esetleg kitörik a másik kerék is - mondta a nyugalmazott vadászpilóta, hozzátéve: Kádár Sándor viszont úgy döntött, hogy megpróbálja lehozni a gépet, "szerencséje volt", hogy csak az orrfutóval volt probléma.

A nyugalmazott vadászpilóta az M1 műsorában beszélt arról is, hogy a pilóták a katapultálást is gyakorolják. Az előírás szerint jellemzően 80 méter körüli magasságban szoktak katapultálni, de a repülőgép olyan katapulttal van felszerelve, amely "nulla nullás, vagyis nulla sebességnél nulla magasságban és biztonságosan lehet katapultálni. Ha a pilóta a katapultálás mellett dönt, akkor fel kell venni a helyes testtartást (egyenes gerinccel ülni, s hátrahajtani a fejet), majd meg kell húzni a kart .

A Magyar Repülő Szövetség repülőbiztonsági szakértője korábban azt mondta: helyesen döntött a Magyar Honvédség szerda délelőtt meghibásodott Gripenjének pilótája, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Siklósi Zoltán volt vadászpilóta kiemelte: a kényszerleszállás végső szakaszában a pilóta már életveszélyben volt, nagyon rövid idő alatt kellett cselekednie. 

A Honvédelmi Minisztérium (HM) szerdai közleményben azt írta: a pilóta "példás helytállással megmentette" a magyar légierő vadászrepülőgépét, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Az őrnagyot Budapesten, a Honvédkórházban kezelik, nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, állapota stabil. Az M1 Híradójának információi szerint a pilóta csigolyatörést szenvedett.

A kormányfőtől a nemzetgazdasági miniszterhez kerülne a NAV elnökének kinevezési joga a nemzetgazdasági tárcának egy, a saját törvénymódosító javaslatához benyújtott módosító indítványa szerint. Varga ezzel Vida Ildikó menesztését készítheti elő. Vida utóda a korábban általa menesztett Kovacsics Iván lehet - írta a Népszabadság. Az Origo értesülése szerint azonban megbukott Varga javaslata a NAV-elnök elmozdítására.