Vidámpark;hullámvasút;

FOTÓ: Népszava

- Elszabadult hullámvasút - felháborító, hogy nem indítanak vizsgálatot!

Elfogadhatatlan a látogatók hibáztatása a balesetveszélyes helyzetért! A Párbeszéd Magyarországért (PM) felháborítónak tartja, hogy az állatkert vezetése nem indít vizsgálatot az elszabadult hullámvasúti szerelvény ügyében. Csak egy hajszálon múlt, hogy nem történt baleset, mivel kezelő nélkül száguldott végig a kocsi a pályán - írja a párt közleményében.

A Fővárosi Állat- és Növénykert csak nemrég vette át a majdnem 100 éve balesetmentesen üzemelő Hullámvasutat, miután a fővárosi önkormányzat a veszteségesen működő Vidámparkot megszüntette. Most a nagy múltú Vidámpark helyén 25 milliárdos állami támogatásból családi élményparkot építhet a Persányi Miklós által vezetett állatkert.

Egy családi élménypark vezetésétől nem elfogadható, hogy a látogatókat hibáztatják. Egy ilyen intézménynek fel kell készülni arra, hogy az egyes attrakcióknál a látogatók semmiképpen ne kerülhessenek veszélybe, hogy a biztonsági utasításokat ne lehessen félreérteni! A tragédiák elkerülése nem a fejlesztési forrásokon, hanem az intézmény vezetésének és munkatársainak felelős hozzáállásán és a szakértő működtetésen múlik - írják a közleményben.

Ahogy tegnap beszámoltunk róla, kis híján tragédia történt a Budapesti Vidámparkban, amikor fékező nélkül indult el a hullámvasút az utasokkal együtt. A nol.hu olvasója szerint a hullámvasút annyira felgyorsult, hogy az egyik kanyarban a külső íven futó kerekek felemelkedtek a sínről, s csak a szerencsének volt köszönhető, hogy nem történt baleset.

A fékező hölgy azzal védekezett, hogy ő szólt, hogy addig senki ne szálljon fel a vasútra, amíg ő el nem foglalja a helyét a fékezőállásban. Hanga Zoltán, a hullámvasutat üzemeltető állatkert szóvivője szintén azt a néhány utast tette felelőssé a történtekért, akik a tiltás ellenére felszálltak. A szóvivő nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a történtek miatt változtatni kell majd a hullámvasút rögzítésén, ám belső vizsgálat indításának nem látják az okát, mivel szerintük komolyabb baj nem történhetett volna.

A hullámvasút legnagyobb sebessége óránként 70-80 kilométer, a kanyarok előtt a vezetőnek 30 kilométerre le kell lassítania a vonatot. A hullámvasúton nincs kívülről működtetett vészleállító, a szerelvényt menet közben csak a vezető tudja megállítani. A vonat elvileg nem tud kisiklani, mert a pályát határoló deszkával borított rész megtartja. A hullámvasút 1922 óta működik, fennállása óta egyszer sem fordult elő, hogy műszaki vagy technikai hibából adódó személyi sérüléssel járó baleset történt volna.

Öt évébe került a kormánynak, hogy meghallja amit az LMP mond - Az LMP 2010 óta javasolja a családi napközik és egyéb alternatív, rugalmas gyermekellátási formák támogatását, amelyek megoldást jelenthetnek a krónikus bölcsődei férőhelyhiányra. A párt szerint, ha a kormány valóban ebbe az irányba akar öt év után elindulni, akkor első lépésként támogassa az LMP által az idei költségvetéshez benyújtott családi napköziket támogató módosító javaslatokat.  Az LMP szerint azonban csak akkor lehet valódi eredményeket elérni a kisgyermekes nők foglalkoztatása terén, ha a férőhelyek bővítése mellett jelentősen megemeli a kormány a bölcsődei dolgozók bérét.