F1;Prost;Senna és Piquet;

Nicolas Prost a győzelemért száll harcba Monacóban FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

- Prost, Senna és Piquet újra Monacóban

Vélhetően nem sokan hitték még pár éve, hogy az F1 legendás ékszerdobozába, Monacóba egyszer elektromos autók versenyeznek majd. Pedig így lett, és ezen a hétvégén a Spanyol Nagydíj „árnyékában” rendezik meg a Formula E világbajnokság hetedik futamát. Nagy kérdés, vajon Senna, Prost vagy Piquet hódítja meg a kaszinók városát…

Noha nem sokan hittek benne, mára már egyértelműen bizonyította életképességét a Formula E, az elektromos együléses világbajnoki sorozat. Egyrészt az ősztől nyárig tartandó bajnokság eddigi hat futamán hihetetlenül izgalmas versenyeket láthatott az egyre nagyobb számú közönség, másrészt olyan legendás pályákon is versenyt rendeznek, mint az F1 ékszerdobozának számító Monaco. Ráadásul itt nincs senki olyan fölényben, mint az F1-es világbajnoki sorozatban a Mercedes, ugyanis az eddigi hat futamon éppen hat győztes avattak. Köztük olyan nevek, mint Prost vagy éppen Piquet…

Persze nem a korábbi négy, vagy három vb-címet szerző Alain vagy Nelsonról van szó, hanem a fiaikról, az egyaránt versenyt nyerő Nicolas Prostról és Nelson Piquet Jr-ről, de a Formula E pilótái között a Senna név is megtalálható, aki nem más, mint a legendás Ayrton unokaöccse, az F1-et is megjárt Bruno. A futamgyőztesek között megtalálható az összetettben vezető Lucas di Grassi vagy Sebastien Buemi, akik szintén rendelkeznek Formula 1-es tapasztalatokkal.

Alain Prost tanácsadóként segíti az e.dams-Renault csapatot, illetve a fiát, és ha hallgatnak a korábbi négyszeres monacói győztesre, akár újabb Prost neve kerülhet fel a hercegségbeli győztesek trófeájára. „A pálya rövidebb lesz, mint amit az F1-ben szokás használni, mivel a Saint Dévote után jobbra fordulnak majd, és az alagút kijáratánál csatlakoznak vissza az F1-es nyomvonalba. Igazi kihívás lesz ez a verseny a pilótáknak. A pole pozíció jelentősége itt még inkább felértékelődik, mint máshol, mert az itteni nyomvonal nagyon nehézzé teszi az előzést” – jelentette ki Alain Prost.

Az érdeklődés hatalmas, nem véletlenül mondta a szintén F1-es múlttal rendelkező Michael Andretti, az IndyCarban és Formula E-ben érdekelt Andretti Autosport csapatfőnöke, hogy a tavaly életre hívott versenysorozaté a jövő. „Mindenhol hatalmas érdeklődés övezi a bajnokságot, bárhová megyünk a világon, és ez a népszerűség csak egyre nő. Fényévekkel jobb ez a bajnokság annál, mint amit előzetesen gondoltam róla. Szerintem nem kérdés, hogy itt kell maradnunk, állítom, tíz éven belül ez lehet a világ elsőszámú versenyszériája” – fogalmazott a szintén F1-es világbajnok, Mario Andretti fia.

Egyelőre még hátrányban van az F1-hez képest a sorozat, ám a Formula-E megálmodója és megteremtője, Alejandro Agag úgy véli, ha meglesz a megfelelő tapasztalata és a televíziós háttere a bajnokságuknak, komoly konkurenciát jelentenek majd Bernie Ecclestone-éknak. „Nem olyan rég az emberek még nevettek rajtunk és gúnyt űztek belőlünk, hajszárítókhoz hasonlítva az autóinkat. De aztán szépen lassan mindenki rájött arra, hogy a versenyeink nagyon izgalmasak, és a látvány és a versengés legyőzi a csendet. Ráadásul minőségi pilóták csatlakoztak a sorozathoz, akik szeretnek másik jó versenyzők ellen csatázni. Itt erre lehetőségük van, nem véletlen, hogy minden futam nagyon szoros csatát hoz, sok az előzés” – nyilatkozta Alejandro Agag.

A Formula E monacói időmérő edzését ma 12, a futamot pedig 16 órától rendezik.

A vb állása (Formula E)

Pilóták

1. Lucas di Grassi (Audi Sport ABT) 75, 2. Nelson Piquet Jr. (China Racing) 74, 3. Nicolas Prost (e.dams-Renault) 69, 4. Sebastien Buemi (e.dams-Renault) 55, 5. Sam Bird (Virgin Racing) 52, 6. Antonio Felix da Costa (Amlin Aguri) 43, 7. Jerome d'Ambrosio (Dragon Racing) 42, 8. Jean-Eric Vergne (Andretti) 32.

Konstruktőrök

1. e.dams-Renault 124, 2. Audi Sport ABT 97, 3. Virgin Racing 82, 4. Andretti 80, 5. China Racing 74, 6. Dragon Racing 66.

Mercedesek az élen

Úgy tűnik, hogy Barcelonában is a Mercedes és a Ferrari küzd majd a győzelemért. A szabadedzéseken a két csapat pilótái végeztek az élen, míg a hazai nézők nagy kedvencét, Fernando Alonsót (McLaren) még a Williams tesztpilótája, Susie Wolff is megelőzte a délelőtti tréningen. Szintén figyelemre méltó, amit a mezőny legfiatalabb pilótája, Max Verstappen ért el, hiszen mindkét gyakorláson a hatodik időt autózta, sokadszor bizonyítva, igenis érett az F1-re.

1. szabadedzés: 1. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:26.828 perc, 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:26.898, 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:27.806, 4. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:27.832, 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso) 1:28.132, 6. Max Verstappen (holland, Toro Rosso) 1:28.529.

2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:26.852 perc 2. Vettel 1:27.260, 3. Rosberg 1:27.616, 4. Räikkönen 1:27.780, 5. Danyiil Kvjat (orosz, Red Bull) 1:27.943, 6. Verstappen 1:28.017.

Európában 5 év, 8 hónap és 8 nap után véget ért a náci Németország által 1939. szeptember 1-én kirobbantott bűnös háború. Az a háború, amelyben 50 millió ember pusztult el - felerészben civilek - és amelyben a világtörténelemben páratlan bűncselekményként 6 millió embert öltek meg nagyipari módszerekkel csupán azért, mert zsidónak születtek. Immár másfél évtizede ez a májusi nap Európa napja, amikor a demokratikus hatalmak és a jó szándékú emberek újra és újra megerősítik: soha többé, sehol semmilyen formában nácizmust, fasizmust.