Az indoklás szerint a kormány azért döntött a módosítás mellett, hogy lezárja a jogvitát az Európai Bizottsággal, amelynek két szervezeti egysége is vizsgálja a reklámadóról szóló törvény egyes szabályait. Valójában azonban a kormány az eddig súlyosan diszkriminált RTL Klub német anyacégével kötött különmegállapodás nyomán jutott a kereskedelmi csatornát 40 százalékos kulccsal sújtó adó csökkentésére, s azzal egyidejű kiterjesztésére. Ez utóbbi azonban azt is jelenti, hogy immár a kis árbevételű hazai médiavállalkozások - például a lapkiadók - is kénytelenek lesznek fizetni, így többek között a reklámbevételekben korántsem dúskáló Népszava is, ami a Magyar Reklámszövetség piacelemzése szerint "egyértelműen ellehetetleníthet" mintegy 1400 hazai médiavállalkozást.
A tervezet szerint a reklámadó mértékének változása a törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba, egy átmeneti szabály ugyanis lehetővé teszi, hogy a reklám-közzétételi adókötelezettségre vonatkozó adómértéket a 2014. évi és a 2015-ben kezdődő adóév adókötelezettségének megállapításakor is alkalmazni lehessen.