Üvegtigris;Haumann Péter;Reviczky Gábor;Kossuthkifli;

- Közelkép - Szétmorzsolódott Kossuthkifli

Sokat ígérően kezdődött a Kossuthkifli: leánykérést elutasító atya, titokzatos bejgli rendelés Pozsonyból Debrecenbe, kémgyanút sejtő tiszt, és így tovább. Aztán folytatásról folytatásra romlott a helyzet. (Rohamosan csökkent a nézőszám is.) Pedig Rudolf Péter rendezőként is tud filmet csinálni, bizonyította ezt a nagysikerű Üvegtigrissel.

A színészekkel most sem volt semmi baj, hiszen még az epizódokban is a hazai színjátszás színe-javával találkozhattunk. Nem beszélve a főszereplő Haumann Péterről, vagy Reviczky Gáborról, és az ügyesen öreggé és csúnyává maszkírozott Nagy-Kálózy Eszterről. Hitelesek voltak a külső helyszínek, és még elég népes statisztasereg is megjelent a filmen. Akkor mi volt a baj?

A forgatókönyv. Ami egyre zavarosabb lett, egyre követhetetlenebb. Figurák tűntek fel, és el, akiknek nem volt lényegbevágó szerepük a történetben, de az egyik főszereplőt, a Reviczky alakította tanácsost sem érteni, hogy miért gyűlöli ennyire a Kossuth táborát már-már eszelősen védelmező honvéd-őrnagy fiát. S ha el akarja kapni, miért kell egy koporsóban magával cipelni a cukrászt, akinek a bejglijeivel egy másik kocsiban, nemcsak az őrnagy ül, hanem a szerelmese is, de még a pozsonyi szomszédasszony grófnő is. Még leginkább a titokzatos, varázsolni is képes, kocsis van a helyén, Kálloy Molnár Péter jóvoltából, talán ő a sorozat legemlékezetesebb figurája.

Aztán itt vannak a kis forgószelekből előlépő ismeretlen figurák, de forgószél nélkül is időnként felbukkan egy a cukrász lányába szerelmes, ki tudja kiféle, miféle fickó. Még „szerencse”, hogy az utolsó epizódban egymást lövi le apa és fia, aztán kiderül, hogy a debreceni bejgli-rendelő is éppen elhalálozott, felesleges volt a road-movie a hadszintérré vált országban, 1849 májusában. Lehet, hogy az alapmű, Fehér Béla regénye jó olvasmány, de csak remélni lehet, hogy Rudolf Péternek lesz még ennél jóval használhatóbb irodalmi nyersanyaga.

Magyarázatot vár Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója a bécsi Burgtheater váratlan akciójára, amelyben politikai nyilatkozatot olvasott fel a társulat egyik tagja a Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM) vasárnap.