- Konkrétan egyébként milyen törvényi változást várnak?
- Szerintünk teljesen más koncepcióval kellene kezelni a kandeláber piacot. Ami miatt le kellett szedni táblákat, a közlekedés biztonságára való hivatkozást igyekszünk átemelni, de teljesen máshogy közelítjük meg a törvényt, mint eddig: például egységes városképet formálnánk, adott magasságba helyeznénk át a táblákat. Egyéb médiafelületeink kapcsán az önkormányzatok eddig is keresték velünk a kapcsolatot, hogyan lehetne hatékonyan tájékoztatni az embereket, például a legközelebbi ügyeletes rendelőről, stb. Ha újra lesz kandeláberreklám, ezen igényeket is ki tudjuk majd elégíteni. Igazából az önkormányzatoknak hiányzik a legjobban, hogy ez a reklámfelület nem segíti (főleg a nagyvárosokban) a helyiek tájékozódását. Ha mindez egy jó városképi megoldással, európai színvonalon tudna megvalósulni, mindenki csak nyerne vele.
- Már fölvették a kapcsolatot az illetékes minisztériummal?
- Még nem. Azért sem, mert a reklámpiacból így vagy úgy, de el tudott működni a cég, most kifejezett létszükség nem vezérli a változtatást. Határozottabban fogunk kilépni ezután a médiapiacra, és valójában csak plusz siker lenne, ha végül a törvény még megengedőbbé válna.
- Ebből a szempontból is fontos kérdés: reklámadó. Ha most csökkentik, mennyi hárul az ESMA-ra, és mennyit fizettek eddig?
- Az ESMA árbevétele 500 millió forint volt, és most egy százalékra estünk, tehát tavaly kevesebb mint 5 millió forintot fizettünk. Keveset. Vagyis, bárcsak fizethettünk volna mondjuk százmillió forintot, az az mutatná, milyen jó évünk volt. De ha az 5,3 százalékos reklámadót bevezetik, az még a jelenlegi forgalom mellett is komoly kiesést jelenthet. Mi most elsősorban ügynökségi szerepet szeretnénk betölteni. Ahogy a bejelentéskor is közöltük, Garancsi úr a cége reklámtevékenységének koordinálását is várja tőlünk, tehát ahhoz, hogy reklámokat biztosítsunk neki, lesz egy új térinformatikai rendszerünk, és ezen a farvízen keresnénk majd meg a többi közterületi hirdetőt. Szeretnénk elérni, hogy rajtunk keresztül hirdessenek, mert mi olyan pluszokat fogunk tudni adni nekik közterületen, amit más ma még nem. Alapvetően az a célunk, utcai hirdetésekben a legjobb és a legversenyképesebb szolgáltatást tudjuk nyújtani.
Ám az Orbán-Simicska háború az egész helyzetet felülírta, az ESMA mostani Garancsi általi megvétele sokkal inkább egy fricska Simicskának, mint egy jó lehetőség az eddigi tulajdonosoknak. Utóbbiaknak és a cég megmaradó menedzsmentjének csak a 2012-es törvényi tiltás megváltoztatása lenne megfelelő. Ám a Videoton-tulajdonos Garancsi fellépése után - vélhetően - már ez sem várat magára sokáig.