GVH;kartellgyanú;M4-es autópálya;

Soha el nem készülő híd Törökszentmiklós határában, az M4-es nyomvonalán FOTÓ: MTI/MÉSZÁROS JÁNOS

- M4-es kartellgyanú: érkezett bejelentés

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megerősítette, hogy az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti szakaszának építése során érkezett bejelentés a felmerült kartellgyanúval kapcsolatban a versenyhatósághoz.

Arra a kérdésre, hogy a bejelentést ki tette, illetve hogy indít-e vizsgálatot a versenyhatóság, a GVH nem válaszolt. Múlt kedden Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára kifejtette: az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a magyar kormánynak, hogy az M4-es autópálya fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi a projekt uniós finanszírozását. 

Az M4-es autópálya építését a kormány európai uniós források felhasználásával építette volna meg, mivel egy több mint 100 milliárd forintos beruházásról van szó. Az Európai Bizottság 2013-ban nem értett egyet a kormány tervével, hogy Szolnok felé autópálya épüljön, ezért a kabinet  visszavonta a benyújtott tervezetet, és a bizottság szakértőivel együttműködve megkezdte a projekt átdolgozását, hogy újra benyújthassa azt elfogadásra az Európai Bizottságnak - ismertette Csepreghy Nándor. 

A helyettes államtitkár hozzátette, hogy az elmúlt másfél évben számtalan alkalommal tárgyaltak a bizottság szakértőivel, akik folyamatosan nyomon követhették a projekt alakulását. A bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a kormányt képviselő szakértőknek, hogy az M4-es fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi az uniós finanszírozást. Az uniós szabályok szerint ugyanis, ha egy beruházás értéke meghaladja az 50 millió eurót, akkor a tagállamok támogató döntésén kívül az Európai Bizottságnak is hozzá kell járulnia ahhoz, annak érdekében, hogy a projekt a későbbiekben uniós forrás terhére elszámolhatóvá váljon - magyarázta Csepreghy Nándor. 

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter március 26-án elrendelt egy belső vizsgálatot, amelynek április végén lesz eredménye, és ezzel párhuzamosan a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. leállította az építkezést - emelte ki a helyettes államtitkár. A miniszter múlt csütörtöki sajtótájékoztatóján kifejtette: az Európai Bizottság idén márciusban végérvényesen megvonta a támogatását az M4-es autópályától. Jelezte: a kormány mindent elkövetett a 110 milliárd forint összegű projekt megvalósulása érdekében, s korábban engedélyt adott a beruházás megkezdésére. 

A kormány múlt szerdai ülésén hozott határozata értelmében utasították Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vezényelje le a tételes elszámolást a kivitelezőkkel és szerezze vissza az előlegeket. Felkérték a minisztert arra is, hogy tegyen javaslatot arra, hogyan lehet Szolnokot bekötni a hazai autópálya-hálózatba.

A kormányt is terheli a felelősség
Korábban írtuk: Jávor Benedek, az PM Európai Parlamenti (ep) képviselője a Népszavának elmondta, kíváncsi, hogy a kormány a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), vagy bírósághoz fordul-e. Mert ha nem, akkor egyértelművé válik, hogy nem tudja bizonyítani a kartell vádat, vagy éppenséggel tart a vizsgálattól, hiszen miközben most a magas beruházási árakról beszél Lázár, tavaly decemberben a kormány határozatban bruttó 53 milliárd forinttal emelte a 110 milliárd forintos projektre szánt összeget. Így, ha mégis bebizonyosodna a kartell gyanú, akkor abban a kormány felelősségét is meg kellene vizsgálni.
Jávor nem tud arról, hogy az EB hitegette volna a magyar kormányt, viszont felelőtlenség volt úgy belevágni egy ilyen nagyságrendű beruházásba, hogy nem tudták, miből fogják kifizetni - jegyezte meg az PM-es ep-képviselő. Jávor eleve elhibázottnak tartotta az M4-es építésének ötletét. Helyette a 4-es utat kellett volna teljes hosszában autóúttá fejleszteni. Az eddig elkészült bővítést az unió támogatta is.
"Úgy vélem ez a beruházás arról szólt, hogy a szolnoki fideszes klánt, meg Fazekas Sándort, Karcag ex-polgármesterét kellett megajándékozni egy autópálya építéssel, hogy felmutathassák, lám mi hoztunk a térségbe autópályát" - említette Jávor Benedek. A történet az Orbán-Simicska háború kitörésének fényében arról szól, hogy a régi oligarchák helyébe az új gazdasági érdekköröket akarja Orbán feltőkésíteni - tette hozzá az ellenzéki politikus.

A jelenlegi információk alapján 14 magyarról, illetve magyar családok tagjairól lehet tudni, akik el akarják hagyni Jement - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Barcelonából telefonon nyilatkozva.