A két lány nem először járt Indiában. Megfogalmazásuk szerint minden alkalommal mást és mást kapnak az indiai emberektől, mind az élmények, mind a tapasztalatok tekintetében. A mostani, csaknem egy hónapos út különlegessége, hogy Észak-Indiában, annak is a Tibeti részén, a Dalai Láma otthona közelében jártak. Az 1500-2000 m magasan egészen a levegő és más életvitelt, gondolkodást kíván a környezet, mint India alacsonyabb területein. - Fantasztikus szeretettel és nyitottsággal fogadtak minket a tibeti emberek is – meséli Zabó Kitti. - Bárkivel kezdtünk el beszélgetni mindenki szívesen mesélt magáról, családjáról, hogy hogyan is került Indiába és miért. Ott mindenkinek saját története van.
S hogy miért éppen India ezen részét választották? - Talán pontosabb, úgy fogalmazni, hogy a hely választott bennünket – mondja Kitti. Felkérést kaptunk az ottani gyerekek képzésére, melyet örömmel vállaltunk. Himachal Pradeshben, azon belül is Dharamshalában és Chauntra városában voltunk.Ezen a két településen tibeti kolóniák, városrészek vannak, ahol gyakorolni tudják a tibeti vallást, a kultúrát, a nyelvet és az oktatás is tibeti iskolákban zajlik, melynek országos vezetője a Dalai Láma testvére, Jetsun Pema. Ezekben az iskolákban olyan menekült gyermekek és tanárok élnek főleg, akiknek a szülei Tibetben maradtak, de gyermekeiket biztonságban szerették volna tudni, ezért átmenekítették őket a kínai megszállás elől Indiába.
- Akiknek nincsenek szülei vagy vannak, de nem tudnak gondoskodni a gyerekeikről, azok lehetőséget kapnak keresztszülői vagy gondviselői kapcsolat kialakítására. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek adatlapját külföldi látogatóknak ajánlják, akik hozzájárulhatnak taníttatásukhoz, ellátásukhoz, pénzzel, élelemmel, hasznos dologgal vagy ruhával - avat be a részletekbe Bajczi Marianna. - Mivel éppen a karácsony előtti időszakban jártunk Indiában, így nap mint nap láttuk az irodában tornyosuló hálaleveleket, melyet a gyerekek rajzoltak, írtak a világ valamely részén élő pártfogójuknak – teszi hozzá Kitti.
A két lány 4 napos rajztanfolyamokat tartott, ahol a látásmóddal és szemléletváltással is foglalkoztak. A tanfolyamon – melyet 21-en végeztek el - vegyesen voltak a speciális szükséglettel élő és az általános képzésben résztvevő diákok. - A tanfolyam légköre teljesen más volt, mint itthon – mondják. - Szinte minden nap sírtunk, az öröm és a meghatottság könnyei keveredtek. A gyerekek azt sem tudták, hogyan fejezzék ki szeretetüket és hálájukat már pusztán azért, hogy egyáltalán ott vagyunk.
Roger Sperry, az emberi gondolkodás kettős természetéről szóló úttörő felfedezései szerint, a verbális, elemző gondolkodás helye zömmel a domináns bal agyfélteke, míg a vizuális, észlelő gondolkodás a szubdomináns jobb agyféltekéhez kötődik. A módszer egy mentális váltást tanít a két agyfélteke között, előtérbe helyezve a jobb agyfélteke előítéletmentes, vizuális, globális észlelési működésmódját. A gyakorlatok némelyikét lehet furcsának nevezni, de mind egyszerű és nem igényel rajztudást, tehetséget.
Elegendő ha valaki teljesen átlagos kéz-szem koordinációval bír, és van annyi kézügyessége, hogy tud írni. A feladatok végig veszik a rajzolás öt alapkészségét, a –szélek, -terek, -viszonyok, a fény-árnyék és a teljesség észlelését. A felnőtt tanfolyamokra 14-éves kor felett lehet jelentkezni, és teljesen függetlenül az előzetes rajztudástól, minden részvevő nyitó és záró rajza között - bár változó mértékben nagy különbségek lehetnek - fejlődés látható. A módszernek célja nem az egyéni stílus kialakítása, hanem a látvány utáni realisztikus rajzolás elsajátítása.