A katasztrófát megelőző napokban a másodpilóta az öngyilkosság lehetséges módozatairól tájékozódott az interneten és legalább egyszer a pilótafülke ajtajára vonatkozó kifejezésekre is rákeresett. Ezt a düsseldorfi ügyészség közölte a Andreas Lubitz tabletjének vizsgálata után. A közlemény szerint a felhasználói fiók adatai, a készülék révén lebonyolított személyes levelezés és a keresőkifejezések alapján megállapítható, hogy a táblagépet a másodpilóta használta. A böngészőprogramban az előzményeket nem törölték, így rekonstruálni lehetett, hogy Andreas Lubitz milyen kifejezésekre keresett rá a katasztrófa előtti napokban, március 16. és március 23. között. A készülék felhasználója az interneten orvosi kezelési módszerekről, valamint az öngyilkosság fajtáiról és végrehajtási módozatairól tájékozódott, és legalább egy napon több percig a pilótafülke ajtajával és az ajtóra vonatkozó biztonsági intézkedésekkel kapcsolatos szavakra keresett rá.
A düsseldorfi ügyészség korábban közölte, hogy a másodpilóta lakásában lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a katasztrófa napjára is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy beteg volt és ezt titkolta. Megállapították azt is, hogy több éve - még a pilótaengedély megszerzése előtt - hosszabb ideig pszichoterápiás kezelésben részesült öngyilkossági hajlam miatt.
A német kormány arra törekszik, hogy levonja a megfelelő következtetéseket a katasztrófából - közölte Berlinben Alexander Dobrindt közlekedési miniszter. Bejelentette, hogy a kormány és a német légiközlekedési vállalatok szövetsége (BDL) szakértőinek részvételével munkacsoportot alakítottak, amely megvizsgálja, hogy szükséges-e változtatni a pilótafülke ajtajára vonatkozó - az 1980-as években történt repülőgép-eltérítések és még inkább a 2001. szeptember 11-i egyesült államokbeli terrorcselekmények után bevezetett - előírásokon és a pilóták foglalkozás-orvosi ellenőrzésének rendszerén.
A munkacsoport számára "nincsenek tabuk", a munka pedig "nagyon gyors" lesz - jelentette ki Klaus-Peter Siegloch, a BDL elnöke. A német belügyminiszter, Thomas de Maiziere szerint a schengeni övezeten belüli repülőjáratok utasainak nyilvántartására, azonosítására vonatkozó szabályokon is szigorítani kell. "Tudnunk kell, hogy ténylegesen ki tartózkodik a fedélzeten" a belső határellenőrzés nélküli schengeni övezetben közlekedő utasszállító repülőgépeken - mondta a miniszter a Bild című lapnak, rámutatva, hogy a hatóságok kezdetben nem tudták megállapítani, hogy pontosan ki tartózkodott a lezuhant Germanwings-gépen. A német külügyminisztérium szerdán korrigált adatai szerint nem 75, hanem 72 német állampolgár volt a repülőgépen, amely a fedélzeten 150 emberrel zuhant le a francia Alpokban.
A Germanwings Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe a fedélzeten 150 emberrel március 24-én délelőtt csapódott hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban. Az első fekete dobozt, amely pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket és egyéb hangokat rögzítette, már a szerencsétlenség napján megtalálták a katasztrófa helyszínén. Ennek alapján a marseille-i ügyészség szerint a másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba, és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak. A repülőgép második, a repülési adatokat rögzítő fekete dobozát ma találták meg, ennek elemzésétől újabb részleteket remélnek megtudni a hatóságok a katasztrófa körülményeiről.
Fotó: Thomas Lohnes/Getty Images Hírek