A következő tíz évben mintegy 50 ezer pedagógus éri el a nyugdíjkorhatárt, pótlásukra évente legalább 2500 új belépőre lenne szükség - olvasható a március elején közzétett felsőoktatási koncepcióban, amelynek vonatkozó részeire a Magyar Nemzet hívta fel a figyelmet. A kormányzat ugyanakkor derűlátó, a stratégiában leírtak szerint a 2013-ban bevezetett Klebelsberg Képzési Ösztöndíjnak - és persze a pedagógus életpálya-modellnek - köszönhetően újból kezd vonzóvá válni a tanári pálya -, s mindezt az Oktatási Hivatal statisztikái is alátámasztják: 2010-ben a felsőoktatásba jelentkezők csupán öt százaléka felvételizett valamilyen pedagógusképzésre, ez a szám 2014-re már 11 százalékra emelkedett.
A köznevelési rendszer megkezdett átalakításának egyes részei ugyanakkor többeket továbbra is gondolkodóba ejthetnek: vajon szeretnék-e egy központosított oktatási rendszerben, egy államosított iskolában, lényegében tanszabadságától megfosztott, a diákok helyett a hatalom elvárásait szem előtt tartó és annak mindenkor megfelelni kényszerülő pedagógus lenni? - A tanári pályát választóknak vonzó lehet a béremelés, ám a fiatalokat nem csak ez motiválja - mondta a Népszavának Galló Istvánné. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke szerint a fiatalok számára a pénz mellett ugyanolyan fontos a munkahely biztonsága, valamint az oktatáshoz szükséges munkakörülmények biztosítása is - kevés szó esik a kormányzati kommunikációban arról, hogy a leendő tanároknak milyen feltételek között kell majd dolgozniuk.
Galló Istvánné mindemellett úgy véli, azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a jelentkezések számának növekedésével maga a pedagóguspálya lett vonzó. - A felmérések csalókák, hiszen a pedagógus végzettségűek között továbbra is sok a pályaelhagyó; a közhiedelemmel ellentétben a tanári diplomát egyáltalán nem könnyű ma megszerezni, s azzal a fiatalok más területeken is el tudnak helyezkedni - mondta a PSZ elnöke, hangsúlyozva: a következő tíz év még éppen elég időt hagy a kormányzatnak arra, hogy valóban vonzóvá tegyék a hivatást a fiatal pedagógusok számára.
Nyilvánvalóan nem a pályát népszerűsítő lépések közé tartozik például az életfogytig tartó titoktartási nyilatkozat, amelyet azoknak a tanároknak kell aláírniuk, akik a sokat vitatott minősítési rendszerben az "innovatív pedagógus" - több munkával, ám pluszfizetés nélkül járó - kategóriájába szeretnének bekerülni. A Népszabadság kedden számolt be arról, hogy a pedagógus kategóriák - Pedagógus I-II-III - mellett megszületett ez a kategória is, ahová azokat a tanárokat várják, akiknek a nevéhez pedagógiai fejlesztés kötődik. A pályázatokat az Oktatási Hivatalon kívül egy szegedi cég, a Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Kft. is elbírálja, s a tanároknak ennek a cégnek a titoktartási nyilatkozatát kell aláírniuk.
"Életfogytig tartó kussolás? Ezt kell aláírnom, hogy innovatív pedagógus lehessek?" - tette fel a kérdést egy, a napilap által megkérdezett tanár. - Elfogadhatatlan egy ilyen dokumentum. Nagyon veszélyes üzenete van annak, hogy a pedagógusokat ma így akarják korlátozni - mondta Galló Istvánné, kiemelve: a közoktatási rendszer átalakításával a kormányzat már így is olyan helyzetet teremtett, amelyben egy pedagógus számára nem kockázatmentes bármiféle kritikát gyakorolni.