Garanciális időszak után néhány hónappal elsötétülő LCD tévé, hirtelen meghibásodó hároméves mosógép, túlforrósodás miatt kidobott, egyébként még újszerű porszívó – a hétköznapok tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyártók az elektromos háztartási eszközöket ma már nem az örökkévalóságnak tervezik. A probléma súlyát jelzi az is, hogy ennek a kockázatnak a fedezetére egyre több biztosító kínál lakásszerviz biztosítási csomagjában kiterjesztett garanciát.
Szerelők és fogyasztóvédő oldalak tanúsága szerint szinte minden műszaki eszközbe beépítenek egy-egy olyan alkatrészt, amely jelentősen lerövidítheti az adott berendezés élettartamát. A túl korán, de már a garanciális idő lejártát követően jelentkező meghibásodást a szerelők szerint okozhatja például egy túlmelegedő, rossz helyen elhelyezett kondenzátor, egy silány anyagból készült kapcsoló – a lehetőségek palettája szinte végtelen. Az eredmény sokszor az, hogy a drága vagy néhány év múlva már elérhetetlen pótalkatrész miatt a tulajdonos kénytelen lesz új terméket vásárolni.
Az ily módon megkárosított fogyasztó a következő vásárlás során is ugyanolyan kiszolgáltatott marad: szakemberek szerint a legnagyobb márkák termékeinek megvásárlása sem feltétlenül jelent garanciát a tartósságra. Nemrégiben találkoztunk például olyan prémium porszívóval, amelybe kis mérete ellenére nagy teljesítményű – nem szabályozható – motort építenek be, amellyel maximum egy szobát lehet végigporszívózni, utána pihentetni kell. Ha nem, akkor a gép a motor környékén úgy túlmelegszik, hogy a látszólag erős bekapcsoló gomb a hőtől deformálódik, mondhatni megolvad, beragad, a porszívó használhatatlanná válik.
A problémát jól mutatja, hogy a Genertel biztosító által megkérdezett háztartások 46 százalékában már előfordult, hogy valamelyik elektromos készülék a garancia lejárta után röviddel hibásodott meg. Az ilyen tapasztalatokkal rendelkezők leggyakrabban, 37 százalékban a mosógépet jelölték meg, 27 százalékban a tévé, 16 százalékban a hűtőgép bírta túl rövid ideig, de elgondolkodtató, hogy a ritkább, csupán minden harmadik háztartásban előforduló mosogatógépet is 14 százalékban említették.
A röviddel a garancia lejárta után meghibásodott készülékek 17 százalékát a tulajdonosok nem javíttatták meg, elsősorban arra hivatkozva, hogy nem érte volna meg a befektetett összeg és utánajárás. Azok közül, akik éltek a javíttatás lehetőségével, 39 százalék a javításért legalább ötezer forintot fizetett ki. Mindez nem kevés összeg, főként, ha figyelembe vesszük, hogy 43 százalék még kiszállási díjat is fizetett a szerelőnek.
A megoldás talán a termék vásárlásakor kínált, a hivatalosan előírt időn felüli garanciaév (évek) megfizetése lehet. Friss példa alapján ez egy lapostévére valamivel több mint háromezer forintba kerül.
Néha divatból is vásárolunk
Nem csupán az idő előtt tönkremenő eszközök jelentenek problémát. Sokan egyszerűen azért cserélik le például meglévő hűtőgépüket, mosógépüket, mert egy új, tetszetősebb vagy modernebb, energiatakarékosabb készülékre vágynak, miközben a meglévő berendezésnek semmi baja.
Kiemelten igaz ez a laposképernyős televíziókra: a 2012-es adatok szerint a vásárlók 60 százaléka annak ellenére vett új tévékészüléket, hogy a meglévőnek semmi baja nem volt. Sokan nagyobb képernyőméretre, jobb képminőségre váltanak. Ugyanakkor például a laptopok esetében csökkent a készülékek nem feltétlenül szükséges cseréje: egy-egy szebb, könnyebb, gyorsabb modell megjelenése már nem elég erős inger a váltásra.
Egyre rövidebb az elektromos eszközök élettartama, derül ki egy német környezetvédelmi szervezet megbízásából készült tanulmányból is, amit a termékek tervezett elavulásával kapcsolatban készítettek. A német Öko-Institut kutatói az elektronikai eszközök vásárlásával kapcsolatos szokásokat vizsgálták meg, és megállapították, hogy 2004 és 2012 között 3,5 százalékról 8,3 százalékra növekedett azoknak a készülékeknek az aránya, amelyeket meghibásodás miatt kellett újra cserélni.
Jelentősen nőtt azoknak a háztartási nagygépeknek - például hűtőgép, sütő vagy mosógép - aránya, amelyeket a vásárlás utáni öt éven belül le kell cserélni. 2004-ben a berendezések 7 százaléka szorult ily módon cserére, 2013-ban viszont már 13 százalékuk. Az arány növekedését a tanulmány szerint egyértelműen az okozza, hogy jelentősen emelkedett a nem sokkal a vásárlás után meghibásodó eszközök aránya.