Megkezdődött a Déli pályaudvarra vezető alagút bejárata melletti-feletti támfal és rézsű ideiglenes helyreállítása. A kivitelezés legkésőbb április közepéig tarthat. Az ideiglenes helyreállítás ideális esetben három-négy hetet vesz igénybe, de az időtartamot külső körülmények is befolyásolhatják, például az időjárás alakulása, nagy mennyiségű csapadék.
A MÁV Zrt. a munka elvégzésére versenyeztetéssel választotta ki a megfelelő szakmai tapasztalatú és felkészültségű céget, a geotechnikai problémák megoldására szakosodott Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft.-t. A vonatok jelenleg Kelenföld állomásról, a MÁV-Star honlapján (www.mav-start.hu) található menetrend szerint közlekednek. A rézsűcsúszás és támfalomlás okainak és a munkálatok költségeinek megállapítására még folyamatban vannak a vasúttársaság belső és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai és hidrológiai szakvélemények összeállítását is – áll a MÁV közleményében.
Mint korábban megírtuk: a Budapesti Műszaki Egyetem – a XI. kerületi önkormányzat által felkért - szakértőinek véleménye szerint nem az esővíz, hanem a Kis-Gellért-hegy lába alatt futó rétegvizek, szivárgó vizek játszhattak szerepet a támfal alámosásában. Ezek szerint nem helyénvaló a MÁV azon állítása, melyben egyértelműen a XI. kerületet tette felelőssé az ügyben – derült ki az önkormányzat akkori állásfoglalásából.
Hogy valójában kinek kell a költségeket állni, az a még hiányzó két szakértői vélemény ismeretében dönthető el. Milassin Levente a XI. kerületi önkormányzat sajtófőnöke korábban lapunknak elmondta, az önkormányzat szívesen közreműködik a helyreállításban, az anyagi felelősséget azonban nem vállalja. Mint ismert, január végén támfalkövek hullottak a sínekre, majd maga a támfal is megcsúszott a Déli vasúti alagútjának kelenföldi oldalán. Néhány nap múlva teljesen le kellett zárni a pályaudvart, a forgalmát a Keleti és a Kelenföldi pályaudvarra irányították,és átszervezték a menetrendet.
Miközben megkezdődött az ideiglenes helyreállítás, kiderült, az illetékes minisztérium a Déli bezárásán is gondolkodik, amelynek kiváltására több milliárdos projektre lenne szükség – írja a Népszabadság. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) elkezdte vizsgálni, miként lehetne véglegesen Kelenföldre költöztetni az értékes területet használó óriási vasútállomás utas- és vonatforgalmát.
A lap szerint azért foglalkozhat a tervvel a minisztérium, mert a januári alagútomlás nyomán a MÁV látszólag Kelenföldről is kiszolgálja utasait. A Népszabadság szerint egyébként egy új pályaudvar felépítése igen sokba kerülhet és évekig is eltartana. A Déli pályaudvaron ugyanis 10-12 ezer, a kelenföldi állomáson 8-10 ezer utas fordul meg naponta. Vagyis az új „szuperpályaudvar" támogatóinak legalább egy napi 20-25 ezer utas kiszolgálására alkalmas létesítmény kialakításában kell gondolkodniuk.
Az Index több forrásból is úgy értesült, hogy kormányzati körökben felvetődött egy új szuperkórház felépítése a Déli pályaudvar helyén.