„A kormánynak mérlegelnie kellett, hogy egy bizonytalan kimenetelű jogvitát, vagy egy jó egyezséget választ” – február elején Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter így tálalta a nyilvánosságnak az RTL-lel való békülés jegyében a reklámadó mérsékléséről szóló kormányzati szándékot. Noha tavaly még az egyértelműen az RTL Klubot sújtó különadót Lázár azzal indokolta, hogy a csatorna „zsarolja” a nézőket, a miniszter az idén már jelentősen finomított kommunikációján, és az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának aggályait idézte, amelyek szerint a reklámadó "objektíve is alkalmas arra, hogy gazdasági hátrányt okozzon". Mint korábban közöltük, az adót öt százalékra mérsékelhetik, ám kiterjesztik, és az alsó, 500 millió forintos határ lehetséges eltörlésével immár a kis cégek is fizetni fognak, ez másokkal együtt a Népszavát is érinteni fogja.
A miniszter azóta többször tárgyalt Andreas Rudassal, az RTL-csoport régiós igazgatójával, és hétfőn lapunk információi szerint meg is egyeztek: az RTL visszavonja az Európai Bizottság előtt lévő panaszát, de az RTL Klub vezérigazgatójának, Dirk Gerkensnek távoznia kell posztjáról. (Információink szerint kormánykörökben azért is szorgalmazták Gerkens távozását, mert úgy ítélték meg, túl jó kapcsolatokat ápol a Simicska Lajos érdekeltségéhez tartozó médiumokkal.) Kedden a német Bertelsmann-csoport elnöke, Thomas Rabe Lázár szavaival – csak úgy, mint a Miniszterelnökség – „kész javaslattal” érkezett, azonban határozottan leszögezte: "tartalmi kérdésekben nincs kompromisszum", az RTL Klub autonóm módon szerkeszti Híradóját.
Bár a kormány kénytelen volt feladni az RTL-lel szembeni háborúját, a szakma mintha kimaradt volna az RTL-nek szánt gesztusból. Lázár bejelentése után a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) egyeztetést sürgetett, hiszen, mint közölték, a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat – például a lapkiadókat – ez az öt százalék „egyértelműen ellehetetleníti”. Sújtaná a kereskedelmi és szolgáltató vállalatokat, a termelőket és kereskedelmi láncokat is, rövidtávon azonnali fogyasztói áremelkedést vonna maga után, ami növelné az inflációt és súlyos negatív hatással lenne a GDP-re. A kormány hivatalosan nem válaszolt ezekre az aggályokra. Lapunk csütörtök megkereste az MRSZ-t, erősítsék meg ez irányú értesüléseinket, de válaszuk lapzártáig nem érkezett meg.
A megbékélést hirdető Lázár ugyanakkor - mondhatni, jelképesen - a Rogán Antal vezette gazdasági bizottság összehívását kezdeményezte, vizsgálja felül a reklámadót. A jövő héten ez meg is történik, ám kérdés, hogyan, ha a kormány már döntött róla.
Most vagy soha helyett...
„Akkor. Amikor.” – ezzel a szlogennel kezdte meg szerdán a március 15-vel induló nemzeti hírtévé, az „új M1” országos kampányát a közmédia. A nemzeti ünnepre a közmédia látszólag teljesen átalakul: az M1 korábbi műsorai átkerülnek a már „nemzeti főadónak” nevezett Duna Tv-re, és míg az M2-n napközben maradnak a gyermekműsorok, 20 órától a fiatalokat célzó bulváradó, a Petőfi Tv veszi át a sávot. Ez utóbbi egy fiatalos slam poetry műsorral indít, illetve az aznapi Forma 1-es futam ismétlésével. Az új szlogen az interneten mindenesetre "nagy sikert" aratott, mémek tucatjai figurázták ki a nem túl kreatívnak tűnő kampányt, és volt, aki megjegyezte: reméli, a felmondott Hír TV-s oknyomozó célpontosok március 15-re kinyomozzák, lemondott-e Vida Ildikó NAV-elnök, és hogy rajta kívül kiket tiltottak még ki az Egyesült Államokból.
Az MTVA azonban nem csak "ellen Hír Tv"-t, hanem egyfajta „ellen-internetet” is épít; nemrég kiderült, hogy a miniszterelnöki főtanácsadó Habony Árpád dolgozik egy fiataloknak szóló portálon, ügyvédje lefoglalta a 888.hu oldalt, majd Csúri Ákos jobboldali újságíró a via.hu domaint is, ám az állami tévé egy egész blogbirodalmat hozna létre. A Cink portál szerint 2014 októberében az MTVA-hoz köthető Új Média és Teletext Kft. bejegyezte az urbanusblog.hu, a gazdablog.hu, a mozgasterblog.hu, a messzelatoblog.hu és a latoszogblog.hu domaineket.
Néhány érintett el is ismerte: a felkérés az MTVA-tól érkezett, és van, akinek fizetést is adnak a blogolásért. A portál forrásai szerint az ötlet Várhegyi Attila egykori fideszes országos választmányi elnöké – akinek két cége most is a köztévé szerződéses partnere, és felmerült a neve az Origo elbocsátási botrányánál is. A Látószögre a Terror Háza-főigazgató Schmidt Mária ír, a Mozgástérre a Századvég Alapítvány elemzője, Lánczi Tamás, a Messzelátóra az Emmi helyettes államtitkára, Prőhle Gergely, míg a Gazdablogot Papp Gergely, az agrárkamara főigazgató-helyettese szerkeszti, az Urbánus pedig fideszes polgármesterek blogja.
"Az ötlet az MTVA-é volt, ők kerestek meg. Amióta nem írok a Metropolba, hiányzott valami szeriőz felület. Tetszett az az ötlet is, hogy a közmédia megjelenik a műfajban" – erősítette meg a portál információit Lánczi. Szita Károly kaposvári polgármester ugyancsak megerősítette, hogy az MTVA kereste meg. Ám érdekes: az oldalon nem lehet kommentelni, és levelet küldeni a szerzőknek, mivel nincs feltüntetve a címük - leszámítva Szitát.