taxi;Nemzetgazdasági Minisztérium;Országos Taxis Szövetség;Metál Zoltán;

Vidéken nem lesz kötelező a fővárosban elrendelt egységes sárga
taxi FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Taxirendelet: vidéken nem lesz egységes díj

Február végén kerül a kormány elé a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) taxis szolgáltatásról szóló szabálymódosítása, miután tavaly novemberben lezárultak az erről szóló szakmai viták. A jelenlegi taxis rendelkezések már 27 évesek, így azokat fel kellett felfrissíteni - mondta lapunk megkeresésére Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.

Hozzátette, eddig is hatályban volt egy országos szintű szabályozás, ami minden taxiszolgáltatásra érvényes, abban viszont az alkotók nem tértek ki bizonyos kritériumokra, korábban ugyanis nem volt szükség ezekre. A tervezet most ezt a "hiányt" pótolja, amikor megszabja:

- nem lehet tíz évesnél idősebb járművekkel legálisan utasokat szállítani

- csak Euro4-es vagy ennél korszerűbb motor meglétét

- egyszerre a taxissal együtt hatan ülhetnek egy járműben.

Ez utóbbi olyan „kisbuszok” számára jelentené a véget, ahol ennél többen is elférnek, mégis B kategóriás jogosítvánnyal lehet vezetni.

A budapesti taxisok számára a változások nem jelentenek újdonságot, hiszen 2013-ban életbe lépett egy szigorú szabályozás, amely szerint többek között egységes tarifa alapján, és egyszínű, sárga taxikkal fuvarozhatnak. (Az új taxirendelet szabályozta a járművek életkorára, felszereltségére vonatkozó előírásokat is: minden taxiban kell lennie bankkártya-terminálnak, működő légkondicionáló berendezésnek, és kötelezővé tették az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatát is.)

Az új, országos tervezetbe, a vidék sajátosságait figyelembe véve, nem került be az egységes tarifa - hiszen a fuvarok mennyisége töredéke a fővárosiénak - és az egységes sárga szín sem.

Felmerül a kérdés, hogyan alakul a díjszabás, egy vidéki településről a fővárosba történő fuvar esetén? Ezzel kapcsolatban Horváth Csaba, a Budapest Taxi elnöke elmondta: a fuvar ára mindig aszerint alakul, hogy a szolgáltatást igénybe vevő hol kezdi meg útját. Az ott érvényes tarifa a meghatározó. Hozzátette: egy vidéki taxi azonban nem vállalhat fuvart a fővárosban, és a felhozott utas sem kérhet a vidéki szolgáltatótól visszaszállítást.

Az új szabályozásnak a legnagyobb vesztese a nemrégiben hazánkban is megjelent piaci szereplő, az UBER lehet. (Az UBER egy olyan applikáció, amellyel közvetlenül a sofőrnél rendelhető a szolgáltatás, a taxitársaságok megkerülésével.) A szigorú feltételeknek a jövőben nekik is meg kell felelniük, de kétséges, hogy a jelentős anyagi beruházással járó fejlesztést követően tartani tudják-e az alacsony tarifákat.

A taxisok az új jogszabály szerint 2017. december 31-ig tehetnek eleget a követelményeknek, de kérdés, a törvénymódosítással hány taxi marad az országban.

Csaknem 100 civilszervezet csatlakozott a Magyar Civilszervezetek (MACI) önszerveződő közösségéhez, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a Magyarországon működő civilek munkájára, tevékenységük sokszínűségére és társadalmi szerepük fontosságára. A szervezetek tapasztalatai szerint a társadalom legtöbb tagja keveset tud tevékenységükről. A MACI közössége ezért azon dolgozik, hogy láthatóvá tegye a szektort - foglalta össze Simon Kriszta, az egyik szervező a csütörtöki sajtótájékoztatón Budapesten.