Persze lehet azt mondani, szerencsés fickó vagyok, nincs nagyobb bajom, minthogy egy alternatív színház megy a levesbe. Igen, ez is bajom, mert az egyik legizgalmasabb magyar rendező, Bodó Viktor erőteljes csapatáról van szó. Másrészt az a bajom, hogy ez roppant veszélyes tendencia egyik állomása. Először az azóta megszűnt, 3 játszóhellyel rendelkező Budapesti Kamaraszínház nem tudta befejezni az évadot, tavaly a Bárka került taccsra.
Amikor az alternatív társulatokat a léthatárig szorongatták, az volt az indok, hogy sok közülük szinte ingyenélő, alig tart előadást, akik igazán dolgoznak és színvonalasak, azok megtalálják a számításukat, állították a potentátok. Hát a Szputnyik tagjai abszolút dolgoznak, színvonalukat pedig az is mutatja, hogy Grazba már sokszor hívták őket koprodukcióra, A revizor után pedig most a Koldusoperába is visszahívták őket a Vígbe.
Ahogy a Jurányiban is látható koprodukcióban a Baal, A heilbronni Katica. Szeretném hallani bármelyik kurátor indokait, hogy például ezekre a remek produkciókra miért nem adott támogatást. Ugyanis az elmúlt 2 évben egyetlen fitying produkciós támogatást nem kapott a Szputnyik.
De, mint tudjuk, a kurátorok az ég egy adta világon semmit nem kötelesek indokolni. Így ugyan fölvetődhet, hogy politikai szempontoknak is megfelelnek, és netán a túlzottan társadalomkritikus csapatokat emiatt nem preferálják. De ilyen felvetésekre sem kell válaszolniuk. Így felelősségre vonás nélkül halálba küldhetnek, akár az egész magyar kultúra szempontjából fontos, kulturális értékeket is.